لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۱

مخالفان بشار اسد شورای ملی تشکیل دادند


برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه
برهان غلیون، رئیس شورای ملی سوریه
گروه‌ها و جریان‌های اپوزیسیون سوریه با گرایش‌های مختلف، «شورای ملی سوریه» را با هدف سرنگونی نظام این کشور، تشکیل دادند.

از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه که بیش از شش ماه از عمر آن می‌گذرد، این نخستین بار است که این تعداد از گروه‌ها و شخصیت‌های معترض گردهم می‌آیند و بر سر تشکیل نهادی واحد به توافق می‌رسند.

به گزارش رویترز «شورای ملی سوریه» نزدیک به ۷۰ نفر هفتاد نفر عضو دارد.

برهان غلیون استاد دانشگاه سوربون فرانسه و از چهره‌های برجسته معترض سوری، یکشنبه در کنفرانسی خبری، بیانیه تشکیل شورای ملی را خواند. در این بیانیه آمده است که این شورا، چارچوب وحدت بخش معترضان سوریه را تشکیل می‌دهد.

«شورای ملی سوریه» طیف‌های سیاسی مختلف را، از لیبرال گرفته تا اخوان المسلمین، کمیته‌های هماهنگی محلی، کرد‌ها و آشوری‌ها، دربر می‌گیرد.

غلیون گفت: «شورای ملی نماد انقلاب سوریه را تشکیل می‌دهد و آن را در داخل و خارج نمایندگی می‌کند. این شورا پشتیبانی لازم برای محقق کردن خواسته‌های مردم ما را در سرنگونی تمام پایه‌های نظام از جمله راس آن، برپایی کشوری مدنی و بدون تبعیض قومیتی، جنسیتی، اعتقادی و سیاسی فراهم می‌کند... این شورا درهای خود را برای تمام سوری‌های پایبند به روش‌ها و اهدف انقلاب مسالمت آمیز می‌گشاید.»

غلیون در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌ها برای به رسمیت شناختن شورای ملی از سوی کشورهای جهان گفت: «تاسیس شورا گامی سخت‌ بود و به رسمیت شناخته شدن بین‌المللی آسانتر از آن است. کشورهای عربی و خارجی هستند که در انتظار چارچوبی برای اپوزیسیون بودند تا سخنگوی اپوزیسیون باشد و جهان بتواند به آن به عنوان جایگزینی برای نظام حاکم، اعتماد کند.»

نمایندگانی از دبیرخانه اعلامیه دمشق برای تغییر دموکراتیک، بسمه القاضی سخنگوی شورای مجلس ملی سوریه، محمد ریاض الشفقه دبیرکل گروه اخوان المسلمین، و همچنین نمایندگانی از اقلیت‌های کرد و آشوری، از جمله اعضای شورای جدید‌التاسیس هستند.

برهان غلیون که به عنوان رئیس شورای ملی برگزیده شده گفت که انتظار دارد گروه‌ها و جریان‌های سیاسی دیگری نیز به شورا بپیوندند. بسمه القاضی نیز از تشکیل دبیرخانه و کمیته اجرایی شورا خبر داد.

غلیون با اشاره به اینکه شورای ملی «با هر گونه دخالت خارجی که حاکمیت ملی را خدشه‌دار کند مخالف است» گفت: «در عین حال شورا از سازمان‌ها و هیات‌های بین‌المللی می‌خواهد به مسئولیت‌های خود در مقابل مردم سوریه عمل کند و از این مردم در برابر جنگ اعلام شده نظام سوریه حکایت کند. جامعه جهانی باید برای متوقف کردن جنایت‌های خطرناک و تجاوزهای مکرر به حقوق بشر اقدام کند که اجرای قوانین بین‌المللی از جمله آن است.»

او همچنین تاکید کرد که شورای ملی سوریه، سیاست‌های نظام این کشور برای طایفه‌ای کردن تنش‌ها و سوق دادن کشور به سمت درگیری مذهبی و جنگ داخلی را محکوم می‌کند. او همچنین گفت که این شورا حفاظت از یکپارچگی سوریه و نهاد‌ها از جمله ارتش را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار می‌دهد.

اعلام تاسیس تشکیل شون حمص متمرکز شده است. شورای ملی سوریه در حالی شکل گرفته، که درگیری‌ها در سوریه میان جداشدگان از ارتش و نیروهای دولتی این کشور همچنان ادامه دارد. عمده این درگیری‌ها در شهر رستن واقع در استان حمص است.
XS
SM
MD
LG