لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

مناطق کردنشین سوریه نا آرام شد


دیده‌بان حقوق بشر سوریه می گوید که ده‌ها هزار نفر روز شنبه در تشییع جنازه «مشعل تمو» از رهبران معترض کرد شرکت کردند؛ تشیع جنازه‌ای که به تظاهرات اعتراضی تبدیل شد و تشییع کنندگان علیه نظام حاکم بر سوریه شعار دادند. نیروهای امنیتی هم با شلیک گاز اشک آور با شرکت کنندگان در تشییع جنازه مقابله کرده و به سمت آنها آتش گشودند.

نتیجه این تیراندازی کشته شدن دست کم ۶ نفر و زخمی شدن شماری دیگر بود.

ترور مشعل تمو

مشعل تمو از فعالان معترض کرد سوریه بود که جمعه به دست افراد مسلح نا‌شناس ترور شد. به گفته فعالان سوری، چهار مرد مسلح وارد خانه او در شهر کرد نشین قامشلی واقع در شمال شرق سوریه شدند و او را کشتند. در این حادثه پسرش مرسل و زاهده رشکیلو یکی از فعالان کرد سوریه، زخمی شدند.

فعالان معترض سوری، دستگاه‌های امنیتی را متهم به ترور تمو کردند. یک مقام امنیتی اما در گفت‌و‌گو با رویترز گروه‌های مسلح تروریست را عامل ترور تمو دانست.

مشعل تمو، سخنگوی جریان المستقبل کرد بود. او پیشتر به مدت ۲۰ سال عضو شورای رهبری اتحادیه مردمی کرد سوریه را بود. پس از آن در سال ۱۹۹۹ کمیته احیای جامعه مدنی را به همراه شماری از فعالان اپوزیسیون سوریه از قومیت‌های مختلف تشکیل داد. میشل کیلو از شخصیت‌های برجسته معترض سوریه در این گروه عضویت داشت.

در سال ۲۰۰۰ همزمان با روی کار آمدن بشار اسد در سوریه و با باز شدن فضای سیاسی در سوریه، انجمنی برای فعالان کرد تاسیس کرد. آن دوره در سوریه به «بهار دمشق» شهرت یافت. در سال ۲۰۰۵ همراه با بسته شدن دوباره فضای سیاسی، این انجمن به دلایل امنیتی به همراه ده‌ها انجمن دیگر که در دوره «بهار دمشق» تاسیس شده بودند، تعطیل شد.

پس از آن مشعل تمو، جریان المستقبل را تاسیس کرد. این گروه که خود را لیبرال معرفی می‌کند، تاکید می‌کند که حزبی سیاسی نیست و تنها در صدد فعالیت‌های اجتماعی است.

پس از حوادث خونبار مارس سال ۲۰۰۴ که در جریان بازی فوتبال میان دو تیم در استادیوم قامشلی آغاز شد، تمو بازداشت و به اتهام تلاش برای راه اندازی جنگ داخلی، به زندان محکوم شد. در این حوادث، ده‌ها نفر کشته و زخمی شدند.

در ماه‌های اخیر و همزمان با آغاز تظاهرات اعتراض آمیز در سوریه، مشعل تمو از زندان آزاد شد.

بیش از شش ماه از آغاز تظاهرات اعتراض آمیز در سوریه می‌گذرد. معترضان سوری خواهان سرنگونی نظام بشار اسد هستند.

مشعل تمو پس از آزادی، دعوت بشار اسد برای انجام گفت‌و‌گو را نپذیرفت و بر پشتیبانی خود از انقلاب در سوره تاکید کرد. او همچنین در تاسیس شورای ملی سوریه که هفته پیش در استانبول ترکیه با هدف سرنگوی نظام حاکم موجودیت خود را اعلام کرد، نقش به سزایی داشت. او در پیامی صوتی به جلسه افتتاحیه شورا، تاکید کرد که کرد‌ها بخشی جدایی ناپذیر از ملت سوریه هستند و دعوت به ادامه اعتراض‌ها تا سرنگونی نظام بشار اسد کرد.

اعتراض به ترور تمو

به جز تشییع جنازه مشعل تمو که در شهر قامشلی برگزار شد، اعتراض‌ها به ترور او سراسر مناطق کردنشین و شماری دیگر از شهرهای سوریه را فرا گرفت. قامشلی از شامگاه جمعه در نافرمانی مدنی فرو رفته بود.

دیاکو محمد فعال کرد در این خصوص به رادیو فردا گفت: «همواره کرد‌ها پیشتاز اعتراض‌ها در سوریه بودند اما در حوادث اخیر به دلایلی کرد‌ها خودی نشان ندادند. پس از ترور آقای مشعل تمو، مردم برای پیوستن به اعتراض‌ها تصمیم واحدی گرفتند و شهرهای مختلف کرد نشین شاهد تظاهرات بود.»

روزنامه الشرق الاوسط هم به نقل از فعالان کرد نوشت که تاکید کرده‌اند «ترور تمو درهای جهنم را بر روی باند بشار اسد باز می‌کند و میخ‌های آخر را بر نعش آن می‌کوبد.»

رویترز نیز به نقل از فارس پسر شعل تمو گزارش داد که گفته است: «کرد‌ها تا زمان سرنگونی نظام حاکم و اعدام بشار اسد، آرام نخواهند نشست.»

همزمان با آغاز اعتراض‌ها در سوریه، بشار اسد سعی کرد با دادن تابعیت به هزاران کرد، مناطق کردنشین را آرام نگاه دارد. قربانیان اعتراض‌ها در این مناطق همچنان کمتر از دیگر مناطق سوریه هستند.

شهرهایی همچون عفرین و کوبانی در حومه حلب، عامودا در استان حسکه و قنینص در استان ساحلی لاذیقه، با وجود محاصره شدید توسط نیروهای امنیتی شاهد تظاهراتی در اعتراض به ترور تمو بودند.

اهالی الدرباسیه در استان حسکه نیز در اعتراض به ترور تمو تظاهرات کردند. تصاویر پخش شده بر روی شبکه اینترنت نشان می‌دهد جوانانی مجسمه بشار اسد را در شهر عامودا به زیر می‌کشند.

ایالات متحده امریکا نظام بشار اسد را متهم به ترور مشعل تمو کرد. جی کارنی سخنگوی کاخ سفید با محکومیت ترور این فعال کرد گفت: «بار دیگر به اثبات رسید که وعده‌های نظام سوریه برای گفت‌و‌گو و اصلاحات، تو خالی است.»

ادامه عملیات نظامی

در دیگر تحولات، شنبه دستکم ۱۵ نفر در مناطق مختلف سوریه به دست نیروهای امنیتی کشته شدند.

به گفته سخنگوی شورای عمومی انقلاب سوریه، به جز شش کشته‌ای که تشییع جنازه تمو به همراه داشت، سه نفر نیز در مناطق حومه دمشق کشته شدند. دو نفر آن‌ها در تشییع جنازه یکی از کشته شدگان در تظاهرات روز جمعه کشته شد و نفر سوم هم در منطقه الضمیر زیر شکنجه جان خود را از دست داد.

نیروهای امنیتی به دو منطقه المزراب و جبرین در حومه حماه یورش بردند. این یورش بهمراه بود با حمله توپخانه‌ای به این شهر‌ها. نیروهای امنیتی در پی دستگیری فعالان و نیروهای جدا شده از ارتش بودند. در این حملات شماری از مردم کشته و زخمی شدند.

یک نفر نیز به گلوله تک تیرانداز‌ها در شهر حمص کشته شد. در این شهر همچنین خبر از کشته شدن کودکی ۱۳ ساله رسید. او چهار روز پیش کشته شده بود اما خانواده او به دلیل قطعی تماس‌ها، نتوانسته بودند خبر را اعلام کنند. اتوبان حمص به مرز لبنان نیز با ده‌ها تانک و خودوری زرهی مسدود شد.

در شهر انخل بیش از ۵۰ غیر نظامی به دست نیروهای امنیتی کشته شدند. محله الکسوه در حومه دمشق نیز شاهد دستگیری شماری از کرد‌ها بود.

اپوزیسیون سوریه در سوئد

نزدیک به ۸۰ تن از چهره‌های اپوزیسیون سوریه شنبه در سوئد گردهم آمدند. ان‌ها تلاش دارند که فعالیت‌های خود را برای سرنگونی نظام بشار اسد، همراستا کنند. در این نشست برهان غلیون رئیس شورای ملی سوریه حضور یافت.

برهان غلیون به رویترز گفت که هدف از نشست سوئد، یک کاسه کردن تلاش‌ها برای سرنگونی مسالمت آمیز نظام بشار اسد است.

او با تاکید بر اینکه جامعه جهانی باید در مسیر تحقق این هدف، تلاش بیشتری از خود نشان دهد، از موضع سوریه در ممانعت از صدور قطعنامه محکومیت نظام سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد انتقاد کرد.

هفته گذشته روسیه و چین قطعنامه ارائه شده از سوی کشورهای اروپایی برای محکومیت نظام سوریه به دلیل سرکوب معترضان در این کشور را وتو کردند. به گفته کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، در جریان این سرکوب‌ها تا کنون بیش از ۲ هزار و ۹۰۰ نفر کشته شده‌اند.

غلیون گفت که جامعه جهانی اقدام‌های کافی برای مجبور کردن روسیه به احترام به حقوق بشر در سوریه را انجام نداده است.

از سوی دیگر، سفارتخانه‌های سوریه در بریتانیا، سوئیس و بلژیک، در معرض حمله معترضان سوری قرار گرفت.
XS
SM
MD
LG