لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۴

موافقت مشروط مخالفان مسلح سوریه با آتش‌بس در روزهای عید قربان


 ارتش آزاد سوریه در حلب
ارتش آزاد سوریه در حلب
فرماندهی مشترک شوراهای نظامی مخالفان در سوریه موافقت مشروط خود را با پیشنهاد آتش‌بس در روزهای عید قربان را اعلام کرد.

در فیلمی ویدیویی که شبکه خبری الجزیره آن را پخش کرد، مثقال بطیش عضو ستاد فرماندهی مشترک شوراهای نظامی مخالفان در سوریه گفت که آزادی بازداشت‌شدگان به ویژه زنان از زندان‌های نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه و استفاده نکردن از فرصت آتش‌بس برای استحکام پایگاه‌های خود توسط نیروهای دولتی، شرط موافقت با پیشنهاد آتش‌بس اخضر ابراهیمی است.

بطیش تاکید کرد در صورت نقض هرکدام از بندهای آتش‌بس از سوی نیروهای دولتی، نیروهای مسلح مخالفان دیگر ملزم به ادامه عمل به تعهد خود در آتش‌بس نیستند.

اخضر ابراهیمی در جریان سفر اخیرش به تهران پیشنهاد آتش‌بس میان نیروهای دولتی و مخالفان در روزهای عید قربان را اعلام کرده بود. محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه در دیدار با سردبیران جراید و رسانه‌های کویتی، پیشتیبانی جمهوری اسلامی ایران را از این پیشنهاد اعلام کرد.

احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه هم ضمن اعلام موافقت کشورش با پیشنهاد آتش‌بس آقای ابراهیمی گفت: «ترکیه، ایران و اتحادیه عرب از طرح آتش بس در سوریه در روزهای عید قربان پشتیبانی می‌کنند.»

شورای ملی سوریه که در آن طیف‌های گسترده‌ای از مخالفان حضور دارند، با پیشنهاد آتش‌بس اخضر ابراهیمی موافقت کرده است. اما روزنامه الثوره وابسته به نظام حاکم بر سوریه، به نقل از یک مقام دولتی، این طرح را با توجه به یکپارچه نبودن مخالفان و نبود کسی که آنها را نمایندگی کند، «بیهوده» توصیف کرده است. با این حال جهاد مقدسی سخنگوی وزارت امور خارجه سوریه طرح آتش بس را «قابل بحث» دانسته است.

از سویی، اخضر ابراهیمی برای میانجی‌گری برای آتش‌بس کوتاه‌مدت در سوریه میان نیروهای دولتی و مخالفان، در روزهای اندک آینده به این کشور خواهد رفت.

عید قربان که در اکثر کشورهای عربی و اسلامی به مدت ۴ روز جشن گرفته می‌شود، جمعه هفته آینده آغاز می‌شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ابراهیمی که پنجشنبه پس از دیدار با ناصر جوده نخست‌وزیر اردن در پایتخت این کشور سخن می‌گفت، اظهار داشت که از «برادران» سوری چه در دولت و چه مخالفان آنها، خواسته با آتش‌بس کوتاه سه یا چهار روزه در روزهای عید قربان موافقت کنند.

سازمان ملل: سوریه یک بوسنی جدید

از سوی دیگر، ناوی پیلای مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، گفت وضعیت در سوریه، جنگ داخلی در بوسنی هرزگوین را در ذهن‌ها زنده می‌کند.

به گزارش رویترز، پیلای در این باره اظهار داشت: «باید خاطره‌های آنچه که در بوسنی هرزگوین روی داد تا آن اندازه زنده باشد که ما را از خطر افتادن سوریه در ورطه جنگ فرقه‌ای فراگیر، بترساند.»

او افزود: «نباید فاجعه‌ای تکان دهنده همچون سربنیتسا روی دهد تا جهان شوکه شود و به سوی برداشتن گام‌هایی جدی برای متوقف کردن این تنش بردارد.»

از سوی دیگر، وسام طریف مسئوا گروه حقوق بشری «آواز» که در سوریه فعالیت می‌کند، به تلویزیون العربیه گفته است که از زمان آغاز نا‌آرامی‌ها در این کشور از حدود ۱۹ ماه پیش تاکنون، دستکم ۲۸هزار نفر ناپدید شده‌اند.

او در این باره اظهار داشت: «تاکنون توانستیم تنها مشخصان ۱۸ هزار نفر از ناپدیدشدگان را مستند کنیم. از این میان از سرنوشت ۱۰هزار نفر هم به طور دقیق مطلع هستیم، برخی کشته شده و برخی دیگر در زندان‌های نظام بشار اسد هستند.»

در تحولات میدانی، شبکه سوری حقوق بشر از کشته شدن حدود ۱۷۰ نفر در روز پنجشنبه در سوریه خبر داده است. به گزارش خبرگزاری فرانسه، دستکم ۴۵ نفر از این قربانیان، در حملات هوایی نیروهای دولتی سوریه به مناطق مسکونی در حومه شهر معرت النعمان در استان ادلب جان خود را از دست داده‌اند.

یک مهاجم انتحاری هم موتورسیکلت بمبگذاری شده خود را به فاصله ۳۰۰ متر از وزارت کشور سوریه در دمشق منفجر کرد که در این حمله شماری کشته و زخمی شدند.
XS
SM
MD
LG