لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۸

مقام‌های سوری برای بررسی پیشنهادهای ابراهیمی به روسیه رفتند


مسئولانی از وزارت امور خارجه سوریه به مسکو پایتخت روسیه رفته‌اند تا با مسئولان این کشور درباره پیشنهادهای اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه، گفت‌و‌گو کنند.

در همین حال فرمانده پلیس نظامی سوریه با انتشار ویدئویی، جدایی خود از نظام بشار اسد رئیس جمهور این کشور و پیوستن به مخالفان را اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز یک منبع امنیتی سوری گفنه است که فیصل المقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه و یک مسئول دیگر در این وزارتخانه، به منظور بررسی جزئیات پبشنهادهای اخضر ابراهیمی، به روسیه رفته‌اند.

یک مسئول لبنانی نزدیک به حکومت سوریه که خواسته نامش فاش نشود هم گفته است: «فضای جدیدی وجود دارد و اتفاقات خوبی در حال روی دادن است. به طور حتم مسئولان سوری می‌خواهند با همپیمانان خود، این اوضاع را بررسی کنند.»

از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوریه که اکنون به شکل جنگ داخلی در آمده است، بیش از ۲۱ ماه می‌گذرد. در این ماه‌ها بیش از ۴۴ هزار نفر در سوریه کشته شده‌اند.

ابراهیمی هم اکنون برای سفری یک هفته‌ای، به سوریه رفته است. او تاکنون با شماری از مسئولان سوری از جمله بشار اسد، دیدار و گفت‌و‌گو کرده است. برخی شخصیت‌های اپوزیسیون داخل سوریه نیز از کسانی بودند که با ابراهیمی دیدار کردند. ابراهیمی تاکنون چیزی از پیشنهاد خود و تحولات ناشی از گفت‌و‌گو‌ها، اعلام نکرده است.

چندی پیش ابراهیمی در تلاش برای دستیابی به توافقی بین المللی بر سر بحران سوریه، با مقام‌های آمریکایی و روس دیدار و گفت‌و‌گو کرده بود. دو طرف هرچند که اعلام کرده‌اند در پی راه حلی سیاسی برای بحران سوریه هستند، اما موضع خود را درباره بشار اسد، تغییر نداده‌اند.

روزنامه فیگارو در گزارشی نوشته است که طرح جدید ابراهیمی، حاوی سه بخش است؛ نخست اینکه دولت وحدت ملی با اختیارات کامل و با حضور وزرایی که از سوی دو طرف دولت و اپوزیسیون سوریه مورد پذیرش هستند، تشکیل شود. دوم اینکه بشار اسد تا سال ۲۰۱۴ بدون هیچ اختیاراتی، رئیس جمهور بماند. سوم اینکه در انتخابات ریاست جمهوری که برگزار می‌شود، بشار اسد نامزد نشود.

در صورت صحت وجود چنین طرحی، هنوز پاسخ دولت سوریه به آن مشخص نیست. اما بخش عمده‌ای از مخالفان با آن اعلام مخالفت کرده‌اند.

معاذ الخطیب رئیس ائتلاف ملی نیروهای اپوزیسیون و انقلاب سوریه، که بخش عمده‌ای از مخالفان بشار اسد را در خود جای داده است، در صفحه فیس بوک خود، با این طرح اعلام مخالفت کرد.

الخطیب نوشته است که بار‌ها تاکید کرده که هیچ طرحی که ضامن کنار رفتن بشار اسد نباشد، پذیرفتنی نیست. او خاطرنشان کرده است که در تمام دیدار‌هایش با مسئولان کشور‌ها و سازمان‌های مختلف گفته است که سوری‌ها، بقای حکومت فعلی و رئیس آن را، با اختیارات یا بدون آن، نمی‌پذیرند.

ائتلاف ملی سوریه از سوی بیش از صد کشور جهان به عنوان تنها نماینده مشروع مردم این کشور، به رسمیت شناخته شده است.

از سوی دیگر، عبد العزیز جاسم الشلال رئیس پلیس نظامی سوریه، با انتشار ویدیویی بر روی شبکه یوتویب، از نظام بشار اسد، اعلام جدایی کرد.

او درباره دلیل این اقدام خود گفته است که «ارتش که وظیفه اصلی‌اش، حمایت از کشور بود، به باندهایی برای قتل و ویرانی تبدیل شده است.»

به نظر نمی‌رسد جدایی الشلال با اینکه یکی از عالی رتبه ترین نظامیان جدا شده از نظام بشار است، تحول بزرگ استراتژیکی به شمار آید.

الشلال در این فیلم ویدیویی می‌گوید: «ارتش سوریه، شهر‌ها و روستا‌ها را ویران و اقدام به کشتار شهروندان بی‌گناهی که با خواست آزادی به خیابان‌ها آمدند کرد.»
XS
SM
MD
LG