لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

اسد: اردوغان دروغگو است؛ اتحادیه عرب خود به مشروعیت نیاز دارد


بشار اسد رئیس جمهوری سوریه، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه را به «دروغگویی» درباره هر آنچه که به بحران سوریه مرتبط است، متهم کرد. او همچنین گفت که اتحادیه عرب خود نیازمند مشروعیت است.

برپایه آنچه که در صفحه فیس بوک دفتر ریاست جمهوری سوریه آمده است، بشار اسد در مصاحبه با یک شبکه تلویزیونی و یک روزنامه ترکیه گفته است: «از زمانی که بحران در سوریه آغاز شد، اردوغان یک کلمه راست هم در این باره به زبان نیاورده است.»

در بخش دیگری از مصاحبه اسد که بخش‌هایی از ویدیوی آن روز پنجشنبه ۱۵ فروردین بر روی صفحه فیس بوک قرار داده شده، آمده است: «موضع روحانیون و از جمله آنها دکتر محمد سعید رمضان البوطی، در به شکست کشاندن توطه‌ای که می‌خواهد فتنه به پا کند، اساسی بود، به همین دلیل دکتر را ترور کردند. پیش از آن نیز شماری از روحانیون را ترور کرده بودند.»

مشخص نیست بشار اسد کدام گروه را به ترور البوطی متهم کرده است. البوطی یکی از روحانیون برجسته هوادار نظام اسد بود که حدود ۱۰روز پیش در انفجاری انتحاری در یکی از مساجد دمشق، به همراه ۴۸ نفر دیگر کشته شد.

اسد همچنین با اشاره به واگذاری کرسی سوریه در اتحادیه عرب در آخرین کنفرانس سران این اتحادیه در دوحه پایتخت قطر گفته است: «اتحادیه عرب خود نیازمند مشروعیت است. این اتحادیه نماینده دولت‌های عرب است نه ملت‌های عرب. از همین رو این اتحادیه نه مشروعیت می‌گیرد و نه مشروعیت باز می‌ستاند.»

او ادامه داده است: «مشروعیت واقعی از سازمان‌ها و مسئولان خارج از کشور یا کشورهای دیگر به دست نمی آید. مشروعیت را مردم می‌دهند.» او تاکید کرده است: «این نمایش‌ها برای ما هیچ ارزشی ندارد.»
XS
SM
MD
LG