لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

سوریه: منتظر دریافت کمک‌ مالی از ایران و روسیه هستیم


 یک بانکدار سوری در دمشق در فوریه سال ۲۰۱۲
یک بانکدار سوری در دمشق در فوریه سال ۲۰۱۲
ادیب میاله، رئیس بانک مرکزی سوریه، گفته است که این کشور در آستانه انعقاد قرارداد دریافت کمک‌های مالی از ایران و روسیه است تا بتواند بخشی از زیان‌هایی را که در نتیجه بحران دو سال اخیر دیده، جبران کند.

میاله که با خبرگزاری رویترز مصاحبه کرده، اظهار داشت: «ما در انتظار دریافت کمک از ایران و روسیه هستیم، با کشورهایی دیگر نیز در حال گفت‌و‌گو هستیم.»

او افروده است: «هنگامی که ایران و روسیه از راه کمک‌های مالی یا دارویی و غذایی به مردم سوریه کمک می‌کنند، دیگر مجبور به پرداخت هزینه‌ای برای تهیه این مواد از خزانه سوریه نیستیم. اما همانطور که گفتم ما در حال انجام دادن آخرین بررسی‌ها برای انعقاد قراردادهای دریافت کمک‌ها هستیم.»

میاله، میزان مبلغی که قرار است سوریه از ایران و روسیه دریافت کند را مشخص نساخت. او در این باره گفته است: «کمک‌های مالی در حال حاضر بسیار مهم نیستند چرا که ذخیره نقدی قابل توجهی همچنان وجود دارد که از آن بهره می‌بریم.»

او ادامه داده است: «ما زیان‌های وارد آمده به اقتصاد سوریه در نتیجه بحران را، بسیار بیش از ۲۵ میلیارد دلار ارزیابی می‌کنیم. البته نباید فرصت‌هایی که اقتصاد سوریه در این دو سال از دست داد را فراموش کنیم.»

او همچنین درباره کم شدن ارزش پول سوریه گفته است: «نمی‌توان آنچه که پیش آمده است را فروپاشی ارزش پول ملی نامید... ارزش هر دلار پیش از بحران ۵۰ لیر سوریه بود که اکنون حدود ۱۱۵ لیر است. اما ما اگر بخواهیم می‌توانیم ارزش لیر را بهبود بخشیم اما وضعیت اقتصادی باعث می‌شود ارزش پول ملی را در همین سطح نگاه داریم.»

او در این باره مثال‌هایی زد و گفت که برخی از کشور‌ها «ارزش پول ملی خود را به مقدار زیادی از دست دادند اما بحران سوریه به این شدت نبود. سوریه امروز با جنگی علیه خود دست به گریبان است. با این وجود ارزش پول آن به همین اندازه است. کافی است به تاریخ نزدیک نگاهی بیندازیم. لیر لبنان، دینار عراق، پوند مصر و دینار کویت هنگام حمله عراق، وضعشان چگونه بود؟»

او همچنین مثال‌هایی از اروپا زد و اظهار داشت: «یونانی‌ها بیش از یک‌سوم قدرت خرید خود در دوره بحران اقتصادی از دست دادند.»

رئیس بانک مرکزی سوریه «ترس شهروندان از تحریم‌ها و تاثیرهای آن را» دارای بیشترین تاثیر بر ارزش پول ملی دانست.

او در این باره گفته است: «بسیاری از کسانی که می‌خواستند افکار عمومی را منحرف کنند، اقدام به ترساندن مردم سوریه کردند و شایعه‌هایی دروغ درباره چاپ پول‌های جعلی و بدون پشتوانه منتشر کردند. اما حوادث آن قدر سریع پیش رفت که توانستیم ثابت کنیم همچنان پول ملی دارای ارزش است و در خارج چاپ می‌شود، پیش‌تر در آلمان و اتریش چاپ می‌کردیم و اکنون در روسیه.»

میاله، ذخیره ارزی سوریه پیش از آغاز بحران را، ۱۷ میلیارد دلار اعلام کرد، او اما از اعلام رقم موجود در حال حاضر، خودداری کرد. او در عین حال تاکید کرد که سوریه آن اندازه از ذخیره ارزی در اختیار داردکه بتواند در مقابل «توطئه‌ها» ایستادگی کند.

میاله گفت که میزان ذخیره ارزی سوریه با توجه به شمار شهروندانش، دو برابر ذخیره ارزی مصر در مقایسه با شهروندانش است.

او همچنین اخبار حاکی از ناتوانی دولت سوریه در پراخت حقوق کارمندان را «شایعه» توصیف کرد.

او با تاکید بر اینکه اقتصاد سوریه پابرجاست، از کشورهای اروپایی خواست در پیش بینی‌های خود از بحران سوریه و تحریم‌های این کشور، تجدید نظر کنند.
XS
SM
MD
LG