لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۷

اتریش نیروهای پاسدار صلح خود را از بلندی‌های جولان سوریه خارج کرد


 بلندی‌های جولان
بلندی‌های جولان
اتریش اعلام کرد به دلیل شدت گرفتن درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان در سوریه، نیروهای پاسدار صلح خود را از بلندی‌های جولان فرا خواهد خواند.

حدود ۳۸۰ اتریشی در میان نیروهای پاسدار صلح سازمان ملل متحد در جولان حضور دارند.

وظیفه نیروهای پاسدار صلح در جولان که شمار آنها هزار نفر برآورد می‌شود، نظارت بر آتش‌بس میان سوریه و اسرائیل است که از چهل سال پیش برقرار است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ورنر فایمن صدر اعظم و معاون او مایکل مایکل سبندلگر در بیانیه مشترکی اعلام کردند: «واقعیت این است که دیگر آزادی تحرک در منطقه وجود ندارد، خطر هم سربازان اتریشی را تهدید می‌کند. دور ماندن از این خطر هم دشوار است.»

در این بیانیه آمده است که وزارت دفاع اتریش با فرماندهی عملیات پاسداران صلح سازمان ملل متحد در تماس است «تا زمینه را برای خارج کردن نیروهای خود از بلندی‌های جولان فراهم کند.»

این بیانیه ساعاتی پس از کنترل گذرگاهی میان سوریه و اسرائیل توسط مخالفان بشار اسد منتشر شد که آن را نیروهای سازمان ملل اداره می‌کردند. منابع اسرائیلی پس از آن تاکید کردند که نیروهای دولتی سوریه پس از درگیری‌های سنگین، کنترل گذرگاه را از دست مخالفان خارج کردند.

جرالد کلوژ وزیر دفاع اتریش هم پس از دریافت اخبار درگیری‌ها، برنامه‌های خود را لغو و با مسئولان واکنش سریع، تشکیل جلسه داد.

معاون صدر اعظم اتریش هم تصمیم کشورش برای فراخواندن نیروهای خود از جولان را به اطلاع‌ بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد رساند.

در واکنش به این تصمیم دولت اتریش، ژوزفین ژریرو سخنگوی سازمان ملل متحد بیانیه‌ای صادر کرد که در آن آمده است: «اتریش همواره یکی از پایه‌های اصلی گروه حافظان صلح بود و خروج این کشور از گروه، از توانایی آن خواهد کاست. ما همچنان در حال مذاکره با مسئولان اتریشی بر سر زمان اجرای تصمیم هستیم.»

وزارت امور خارجه اسرائیل هم در بیانیه‌ای تاکید کرده است: «از تصمیم اتریش برای خارج کردن نیروهای خود از گروه حافظان صلح در بلندی‌های جولان متاسف هستیم و امیدواریم این اقدام به افزایش تنش در منطقه منجر نشود.»

این بیانیه افزوده است: «از سازمان ملل متحد انتظار داریم که به تعهدهای خود برپایه قطعنامه ۳۵۰ شورای امنیت صادره در سال ۱۹۷۴ پایبند باشد؛ قطعنامه‌ای که برپایه آن گروه حافظ صلح سازمان ملل برای نظارت بر آتش بس تشکیل شد.»

پیشتر و پس از آغاز بحران سوریه در سال ۲۰۱۱، ژاپن و کرواسی هم نیروهای خود که در گروه حافظان صلح در بلندهای جولان حضور داشتند را فرا خوانده بودند.

فیلیپین دیگر کشور مشارکت‌کننده در گروه حافظ صلح هم پس از به گروگان گرفته شدن شماری از نیرو‌هایش در بلندی‌های جولان، تهدید به فراخواندن نیروهای خود از این منطقه کرد.

در سال ۱۳۶۱ اسرائیل بلندی‌های جولان را بخشی از خاک خود اعلام کرد. این اقدام را سازمان ملل متحد به رسمیت نشناخته است.
XS
SM
MD
LG