لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۸

شورای امنیت با اپوزیسیون سوریه تشکیل جلسه خواهد داد


مارک لیال گرانت نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد
مارک لیال گرانت نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد
مارک لیال گرانت، نماینده بریتانیا در سازمان ملل متحد، گفته است که شورای امنیت روز جمعه با اعضایی از ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، جلسه‌ای غیر رسمی برگزار خواهد کرد.

هنوز مشخص نیست که آیا سلیم ادریس فرمانده عالی شورای نظامی مخالفان حکومت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه در این جلسه حضور خواهد داشت یا نه.

به گزارش خبرگزاری روریترز، مارک لیال گرانت در بیانیه‌ای اعلام کرده است که روز جمعه، شورای امنیت سازمان ملل متحد، جلسه‌ای با هیاتی از شورای ملی سوریه که در آن شخصیت‌های سیاسی و نظامی حضور دارند، برگزار خواهد کرد. او افزوده است که احمد جربا رئیس جدید ائتلاف سوریه، ریاست هیات سوری را بر عهده خواهد داشت.

نماینده بریتانیا در سازمان ملل در بیانیه خود آورده است: «غیر رسمی بودن جلسه به اعضای شورای امنیت این امکان را می‌دهد که به صورت صریح با ائتلاف ملی سوریه گفت‌و‌گو کرده و مسائل اساسی مرتبط با بحران این کشور را با آنها بررسی کنند.»

او ادامه داده است: «پایان خشونت‌ها، کنفرانس ژنو ۲، رساندن کمک‌های انسانی به نیازمندان و آوارگان، حقوق بشر و حمایت از غیر نظامیان، از مسائلی است که مورد بحث قرار خواهد گرفت.»

تاکنون تلاش‌ها برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به «ژنو۲»، نتیجه‌ای خاصی در بر نداشته است. آمریکا و روسیه بر سر برگزاری این کنفرانس به توافق رسیده‌اند.

برخی از دیپلمات‌ها در سازمان ملل می‌گویند که احتمال برگزاری این کنفرانس در آینده نزدیک بسیار کم است.

مارک لیال گرانت در بیانه خود افزوده است که «هنوز روشن نیست» آیا سلیم ادریس فرمانده عالی شورای نظامی مخالفان حکومت اسد در جلسه جمعه شرکت خواهد کرد یا نه.

مریم چلپی عضو ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه در این باره گفته است که ادریس امیدوار است بتواند ویزا دریافت کرده و در جلسه روز جمعه شرکت کند اما هنوز هیچ چیز مشخص نیست.

روسیه نیز تاکنون موضع خود را درباره جلسه روز جمعه و احتمال حضور نمایندگان خود در آن اعلام نکرده است. روسیه و چین تاکنون سه بار قطعنامه‌های شورای امنیت برای افزایش فشار بر نظام اسد را وتو کرده‌اند.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌هایی در سازمان ملل متحد نوشته است که اگر ادریس به نیویورک برود، به احتمال زیاد در حاشیه جلسه روز جمعه، دیدارهایی ترتیب خواهد داد تا برای به دست آوردن کمک‌های تسلیحاتی، رایزنی کند.

سه شنبه هیاتی از ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه به ریاست جربا و با حضور ادریس به پاریس پایتخت فرانسه رفته است. خبرگزاری فرانسه از احتمال رایزنی این هیات برای دریافت اسلحه، خبر داده است.

سازمان ملل متحد می‌گوید که بحران سوریه از زمان آغاز آن در دو سال و نیم پیش تاکنون، به کشته شدن بیش از ۱۰۰هزار نفر انجامیده است.
XS
SM
MD
LG