لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۶

درخواست رسمی سازمان ملل از سوریه برای تحقیق درباره حمله شیمیایی


 تصویری که شورشیان سوری مدعی‌اند در این منطقه سلاح شیمیایی به کار گرفته شده است
تصویری که شورشیان سوری مدعی‌اند در این منطقه سلاح شیمیایی به کار گرفته شده است
سازمان ملل متحد با ارائه درخواست رسمی، از دولت سوریه خواست، اجازه حضور بدون تأخیر بازرسان در محلی که مخالفان حکومت بشار اسد می‌گویند نیروهای دولتی آن را هدف حملات شیمیایی قرار داده‌اند، بدهد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دفتر‌ بان گی مون، پنجشنبه ۳۱ مرداد، در بیانیه‌ای اعلام کرده است: «دبیرکل معتقد است که باید در گزارش‌هایی که دیرور منتشر شد، بدون تأخیر تحقیق کرد.»

این بیانیه افزوده است که سازمان ملل، درخواستی رسمی در این زمینه به دولت سوریه فرساده «دبیرکل» انتظار دارد پاسخی مثبت و بدون تأخیر دریافت کند.

مخالفان جکومت سوریه و در راس آنها، ائتلاف ملی اپوزیسیون این کشور می‌گویند که نیروهای حکومت بشار اسد، بامداد چهارشنبه، مناطقی در حومه دمشق را هدف حمله با موشک‌های حامل گازهای شیمیایی قرار داده‌اند. آن‌ها مدعی هستند که در این حملات، بیش از ۱۰۰۰ تن از غیر نظامیان کشته شده‌اند. تصاویر زیادی هم در این باره منتشر شده است.

دولت و ارتش سوریه این گزارش‌ها تکذیب کرده و ساختگی اعلام کرده‌اند.

از سویی ناوی پیلای مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد هم گفته است، گزارش‌ها درباره به حمله شیمیایی در سوریه «بسیار خطرناک است.»

خانم پیلای در بیانیه خود تأکید کرده است: «به کار گیری جنگ افزارهای شیمیایی بر پایه قانون بین المللی، ممنوع است و این ممنوعیت مطلق و در همه شرایط اجرا می‌شود. حتی دولت‌هایی که به معاهده منع انتشار جنگ افزارهای شیمیایی نپیوسته‌اند و گروه‌های مخالف دولت هم نباید از این جنگ افزار‌ها استفاده کنند.»

او خواستار انجام تحقیقات فوری درباره این گزارش‌ها شد.

در همین حال وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که هنوز نمی‌توان به طور قطع، وقوع حمله شیمیایی در سوریه را تأیید کرد.

جن ساکی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفته است: «باراک اوباما در سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا خواسته است اطلاعات موجود در این زمینه را جمع آوری کنند.»

او در عین حال تأکید کرده است: «اکنون ما نمی‌توانید به طور قاطع بگویم که جنگ افزارهای شیمیایی به کار رفته است.»

پیش از این کاخ سفید خواستار انجام تحقیقاتی فوری در این زمینه و حضور «بدون قید و شرط» بازرسان سازمان ملل به محل حادثه شده بود.

بازرسان سلاح‌های شیمایی سازمان ملل متحد از هفته گذشته در دمشق به سر می‌برند. حضور آنها در سوریه برای بررسی گزارش‌هایی است که پیشتر از به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی در سوریه منتشر شده بود. دولت و مخالفان دو سوریه، یکدیگر را متهم به استفاده از این سلاح کشتار جمعی، متهم می‌کنند.

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، قبلاً به هرگونه به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی توسط دولت سوریه را «خط قرمز» توصیف کرده بود که موجب دخالت نظامی خارجی در این کشور می‌شود.

انتشار این گزارش‌ها، فشار را بر دولت اوباما به منظور دخالت در سوریه افزود. جان مک کین سناتور جمهوری خواه مجلس سنای آمریکا در این باره به شبکه خبری سی ان ان گفت که اوباما با امتناع از به کارگیری زور در مقابله با حملات پیشین به بشار اسد برای ارتکاب جنایت‌های بیشتر، «چراغ سبز» نشان می‌دهد.

احمد داوود اغلو وزیر امور خارجه ترکیه هم در برلین در جمع خبرنگاران گفت که بشار اسد از «همه خطر‌های قرمز» عبور کرده اما شورای امنیت باز هم در برداشتن گامی در این باره، شکست خورد.

اشاره اغلو به جلسه شامگاه چهارشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره سوریه است که تنها به صدور بیانیه‌ای اکتفا کرد. در این بیانیه از تلاش‌های دبیرکل سازمان ملل متحد برای انجام تحقیق درباره گزارش‌های حاکی از حمله شیمیایی نیروهای دولتی سوریه به حومه دمشق، اعلام حمایت شده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک در سازمان ملل متحد گزارش داده است که روسیه و چین، مانع از صدور قطعنامه یا بیانیه شدیداللحن‌تر در این باره شده‌اند. این دو کشور پیشتر سه قطعنامه شورای امنیت ار برای افزایش فشار بر نظام بشار اسد وتو کرده‌اند.

روسیه و چین این بار خواستار آن شدند که سازمان ملل متحد و بازرسان، بر سر بازدید از مناطقی که مخالفان می‌گویند هدف حمله شیمیایی قرار گرفته‌اند، به توافق برسند.

بریتانیا و آلمان هم خواستار تحقیق درباره این گزارش‌ها شده‌اند. اما در همین زمینه، لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه اعلام کرد که اگر ثابت شود حکومت سوریه مسئول آن بوده است، جامعه جهانی باید متوسل به زور شود.
XS
SM
MD
LG