لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۱

ورود کارشناسان سازمان ملل به سوریه برای نابودی سلاح‌های شیمیایی


 ورود کارشناسان سازمان ملل به سوریه
ورود کارشناسان سازمان ملل به سوریه
کار‌شناسان سازمان ملل متحد که مامور شناسایی جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه و نابودی آنها هستند، سه‌شنبه ۹ شهریور، به دمشق رسیدند.

این کار‌شناسان از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد که هفته گذشته قطعنامه‌ای برای از میان بردن اسلحه شیمیایی سوریه تصویب کرد، مامور شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، کاروانی از ۲۰ خودروی سازمان ملل، حامل کار‌شناسان و ابزارهای کار آن‌ها، از مرز لبنان وارد سوریه شد.

انتظار می‌رود که مدت زمان فعالیت این کار‌شناسان برای از میان بردن جنگ افزارهای شیمیایی سوریه، دستکم تا نیمه سال ۲۰۱۴ میلادی، به درازا بکشد.

از میان بردن جنگ‌افزارهای شیمیایی سوریه بر پایه توافقی میان آمریکا و روسیه صورت می‌گیرد. این توافق پس از آن حاصل شد که غرب به سرکردگی آمریکا، به طور جدی در پی مداخله نظامی در سوریه، به دلیل به کارگیری جنگ افزارهای شیمیایی در این کشور بود.

مطابق آماری که آمریکا و بریتانیا می‌گویند در حمله شیمیایی که ماه گذشته به حومه دمشق صورت گرفت، بیش از ۱۴۰۰ نفر کشته شدند. بازرسان سازمان ملل متحد وقوع حمله‌ای نسبتا گسترده با گاز شیمیایی سارین را تایید کرده‌اند.

کشورهای غربی می‌گویند اسلحه به کار رفته برای شلیک این گاز‌ها و جهت شلیک که در گزارش بازرسان به آن اشاره شده است، جای شکی باقی نمی‌گذارد که دولت سوریه عامل حمله شیمیایی بود. دولت سوریه اما هرگونه دست داشتن خود را در حمله شیمیایی رد کرده و مخالفان را متهم به انجام آن می‌کند. روسیه نیز می‌گوید اسنادی از دولت دمشق دریافت کرد که بر پایه آن، مخالفان حکومت اسد عامل حمله شیمیایی به حومه دمشق هستند.

دولت سوریه اعلام کرده است که به خاطر اعتمادش به روسیه، به توافق مسکو با واشینگتن عمل می‌کند و متعهد به قرار دادن جنگ افزارهای شیمیایی خود در اختیار جامعه جهانی به منظور از بین بردن آنها شد.

در همینه زمینه، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، در مصاحبه با سایت المانیتور، برای شرکت ایران در روند از میان بردن اسلحه شیمیایی سوریه ابراز آمادگی کرده و گفته است: «ما اکنون به سمت اجرای کنوانسیون سلاح های شیمیایی توسط سوریه حرکت می‌کنیم. این پروسه سخت است اما برای اینکه مطمئن شویم به سرعت و کامل اجرا شود ما به عنوان کشوری که در این فرایند حضور داشته آماده هستیم همکاری کنیم تا ذخایر شیمیایی سوریه تحت نظارت سازمان منع سلاح های شیمیایی تخریب شود.»

وزیر امور خارجه ایران که پیشتر هم مخالفان حکومت سوریه را به در اختیار داشتن جنگ افزارهای شیمیایی متهم کرده بود، افروده است: «ما امیدواریم که بازیگران غیردولتی هم خلع سلاح شیمیایی شوند چرا که معتقدیم بازیگران غیردولتی نیز سلاح شیمیایی در اختیار دارند. ما باید مطمئن شویم که سوریه پایگاه بعدی تندرو‌ها نخواهد بود.»

کنفرانس ژنو ۲

محمد جواد ظریف همچنین برای مشارکت در کنفرانس بین المللی صلح سوریه موسوم به ژنو۲، ابراز آمادگی کرده و گفته است: «ایران آماده است در کنفرانس ژنو۲ شرکت کند اگر از ما دعوت شود. ما التماس نمی‌کنیم که دعوت شویم. اگر از ما درخواست کنند ما می‌رویم بدون هیچ پیش شرطی و هیچ پیش شرطی را هم نمی‌پذیریم.»

جان کری و سرگئی لاوروف وزرای امور خارجه آمریکا و روسیه بر سر برگزاری کنفرانس ژنو۲ به توافق رسیده‌اند. اما هنوز تکلیف مشارکت دولت و مخالفان در سوریه مشخص نیست.

اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه، از احتمال برگزاری کنفرانس بین المللی صلح سوریه در اواسط نوامبر آینده خبر داد.

اما شرط‌هایی که دو طرف دولت و مخالفان در سوریه برای شرکت در کنفرانس اعلام می‌کنند، مساله برگزاری کنفرانس را در هاله‌ای از ابهام فرو می‌برد.

ولید المعلم وزیر امور خارجه این کشور، شرط‌هایی برای مشارکت در کنفرانس مطرح کرده است. عدم مشارکت احزاب غیر قانونی از جمله ائتلاف اپوزیسیون سوریه و همچنین بحث نکردن بر سر برکناری بشار اسد از قدرت در کنفرانس، از جمله این شرط‌ها هستند.

اما اپوزیسیون سوریه که از اختلاف‌های داخلی رنج می‌برد، از زبان احمد جربا رئیس ائتلاف ملی اپوزیسیون، خواستار تضمین‌هایی از سوی کشورهای عربی برای مشارکت در کنفرانس شده است. اپوزیسیون سوریه همچنین خواستار آن است که کناره گیری اسد از قدرت، بحث اصلی در کنفرانس باشد. جربا همچنین با حضور ایران در کنفرانس مخالفت کرده است.
XS
SM
MD
LG