لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۶

آتش‌بس ۴۸ ساعته دولت و مخالفان برای تقسیم آذوقه در حومه دمشق


 سوریه
سوریه
فعالان سوری اعلام کردند که نیروهای دولتی سوریه و نیروهای مخالفان که در اطراف منطقه محاصره شده معضمیه در حومه دمشق در جنگ هستند، بر سر آتش‌بسی ۴۸ ساعته به منظور ورود مواد غذایی به منطقه، به توافق رسیده‌اند.

مخالفان حکومت اسد از سال گذشته کنترل منطقه معضمیه را در دست گرفتند. نیروهای دولتی از راه محاصره منطقه که منجر به قطع آذوقه، دارو و سوخت از آن شده است، در تلاش هستند کنترل معضمیه را از مخالفان باز پس گیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تاکنون چندین کودک در اثر سوء تغذیه در معضمیه جان خود را از دست داده‌اند و گرسنگی، جان هزاران نفر را در این منطقه تهدید می‌کند. برخی از مردم برای زنده ماندن به خوردن برگ درختان روی آورده‌اند.

آتش‌بس ناپایدار از روز چهارشنبه با برافراشتن پرچم سوریه بر فراز بلند‌ترین ساختمان در منطقه معضیمه، آغاز شد. ارتش سوریه اعلام کرد در صورتی که آتش‌بس تا جمعه ادامه یابد، اجازه ورود مواد غذایی به منطقه را خواهد داد.

به نظر نمی‌رسد آتش‌بس در مناطق دیگری از سوریه که اسلامگرایان تندرو کنترل آنها را در دست دارند، اجرا شود. اما این آتش‌بس امید‌ها را برای کاهش میزان خشونت‌ها و گرسنگی‌ها در یکی از آسیب دیده‌ترین مناطق سوریه در نتیجه جنگ، زنده کرده است.

یکی از فعالان که در جریان مذاکرات آتش‌بس قرار داشت، به خبرگزاری رویترز گفت که مذاکرات میان شورای نظامی ارتش ازاد سوریه و نمایندگانی از اداره‌های دولتی نظامی و سیاسی در منطقه صورت گرفت.

این فعال سوری افزوده است در صورتی که توافق آتش‌بس بر قرار بماند و دولت اجازه ورود مواد غذایی را بدهد، می‌توان به توافقی جامع‌تر دست یافت که طی آن، مخالفان تسلیحات سنگین خود را تسلیم کنند.

او در توضیح این مساله گفت: «نظام می‌گوید که اسلحه سنگین همچون تانک‌ها و توپخانه‌ها را می‌خواهد و تاکید کرده است که حاضر به خرید این اسلحه و پرداخت بهای آن‌ها است. البته هیچ تضمینی از هیچ طرفی وجود ندارد. این جنگ است.»

در همین حال گروه ناظران حقوق بشر سوریه چهارم دی‌ماه اعلام کرد که شمار کشته‌شدگان در ۱۱ روز بمباران مناطق تحت کنترل مخالفان در شهر حلب، به بیش از ۴۰۰ نفر رسیده است که ۱۱۷ تن از آن‌ها کودک هستند.

طبق گزارش‌ها در این بمباران‌ها، نیروهای دولتی از بشکه‌هایی مملو از مواد منفجره تی ان تی و ترکش‌های فلزی استفاده می‌کنند و آن‌ها را از هلیکوپتر‌ها بر مناطق مورد هدف، پرتاب می‌کنند.
XS
SM
MD
LG