لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

ابراهیمی: حضور ایران در مذاکرات صلح سوریه می‌تواند مفید باشد


 ابراهیمی
ابراهیمی
اخضر ابراهیمی فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در مسائل سوریه اظهار داشت حضور ایران در مذاکرات صلح میان طرف‌های درگیر این کشور می‌تواند «مفید» باشد.

وی گفت در آینده تلاش خواهد کرد با تهران برای ایفای نقش موثر در این زمینه، رایزنی کند.

این سخنان اخضر ابراهیمی شامگاه سه شنبه ۸ بهمن در کنفرانسی خبری در ژنو مطرح شده است.

ایران پیش از آغاز به کار مذاکرات میان نمایندگان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، برای حضور در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه دعوت شده بود. این کنفرانس هفته گذشته در شهر مونترو سوئیس با حضور نمایندگان حدود ۴۰ کشور جهان، دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه و میزبانی‌بان گی مون دبیرکل سازمان ملل متحد برگزار شد.

۲۴ ساعت پیش از کنفرانس، دعوت ایران به دلیل تاکید تهران بر نپذیرفتن توافقات کنفرانس ژنو۱ و تهدید ائتلاف ملی اپوزیسیون مبنی بر حضور نیافتن در کنفرانس در صورت حضور ایران، باز پس گرفته شد.

در کنفرانس بین المللی ژنو۱ که سال ۲۰۱۲ میلادی بر سر مسائلی همچون تشکیل دولت یا شورای حکومت انتقالی در سوریه با اختیارات کامل توافق شد. به گفته سازمان ملل متحد، کنفرانس و مذاکرات بر پایه این توافقات که به تصویب شورای امنیت سازمان ملل متحد رسیده، برگزار می‌شود.

ابراهیمی در کنفرانس خبری خود گفت که روز سه‌شنبه بر خلاف روزهای گذشته، مذاکرات تنها در جلسه صبح برگزار شد و در نوبت بعد از ظهر، جلسه‌ای برگزار نشد.

او افزود که نمایندگان ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، طرحی زمانبندی شده برای اجرای توافقات ژنو۱ ارائه دادند اما این طرح با مخالفت نمایندگان دولت روبرو شد.

پیش از آن، لؤی الصافی سخنگوی ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه در جمع خبرنگاران در ژنو، دلیل برگزار نشدن جلسات بعد از ظهر را «کارشکنی» نمایندگان دولت در مسیر مذاکرات جدی، عنوان کرده بود.

اخضر ابراهیمی اما با بیان اینکه برای لغو جلسات بعد از ظهر، تحت هیچ فشاری نبوده، افزود که هنوز هیچ پیشرفتی در گفت‌و‌گو‌ها حاصل نشده و امیدوار است جلسات روزهای آینده شاهد پیشرفت باشد.

او بار دیگر بر دشواری مذاکرات و ضرورت «انتظار معجزه نداشتن» تاکید کرد.

درباره ورود کمک‌های انسانی به مناطق محاصره شده در حمص، ابراهیمی گفت که کاروان‌های حامل کمک‌های اسنانی، آماده هستند و در انتظار چراغ سبزند.

در مذاکرات روز یکشنبه، بر سر ورود کمک‌های انسانی به مناطق تحت محاصره نیروهای دولتی در حمص موافقت شد. اکنون اخضر ابراهیمی می‌گوید که این توافق هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

اخضر ابراهیمی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا مساله مناطق محاصره شده در حمص با مساله مناطق تحت محاصره مخالفان در حلب در ارتباط است؟ گفت: «بله؛ این دو مساله با یکدیگر ارتباط دارند.»

درباره رساندن کمک‌های انسانی، سخنگوی ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه گفت که دولت خواهان خروج زنان و کودکان از مناطق محاصره شده و ارائه فهرستی از اسامی مردان در این مناطق هستند. او با اعلام مخالفت با این خواسته اظهار داشت که برپایه «قوانین انسانی» باید آذوفه و دارو به مناطق محاصره شده برسد.

ابراهیمی در پاسخ به سوالی درباره گزارش‌های اخیر از کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به مخالفان اسد، گفت که این گزارش‌ها را در رسانه‌ها خوانده اما هیچ مقام رسمی تا کنون در این باره سخن نگفته است.

او تاکید کرد که آمریکا برای موفقیت مذاکرات جدی است اما در عین حال دیدگاه خود را درباره چگونگی پایان بحران سوریه دارد و با روسیه هم در این زمینه به طور کامل اتفاق نظر ندارد.

پیش از آن فیصل المقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه، با اشاره به گزارش‌هایی که از کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به مخالفان منتشر شده، ایالات متحده را به حمایت از تروریسم و تلاش برای به شکست کشاندن مذاکرات ژنو متهم کرد.

خبرگزاری رویترز یه شنبه به نقل از مقام‌های آمریکایی گزارش داد که ایالات متحده، سلاح‌های سبک در اختیار برخی گروه‌های مسلح میانه‌روی مخالف حکومت بشار اسد قرار می‌دهد.

بنا بر این گزارش، محموله‌های سلاح که از راه اردن وارد سوریه می‌شود، شامل خمپاره‌های ضد تانک نیز می‌شود اما موشک‌های ضد هوایی در این محموله‌ها نیست.

این گزارش می‌افزاید که این کمک‌های تسلیحاتی بر پایه مصوبه کنگره آمریکا در جلسات غیر علنی پایان سال مالی سال ۲۰۱۳ دولت آمریکا، صورت می‌گیرد.

آمریکا پیشتر به خاطر نگرانی از قدرت گرفتن گروه‌های اسلامگرای تندرو، از کمک تسلیحاتی به مخالفان اسد امتناع می‌کرد.

اما اکنون و با آغاز نبرد علنی مخالفان اسد با گروه‌های مرتبط با القاعده، به نظر می‌رسد این نگرانی‌ها کاهش یافته و واشنگتن می‌خواهد توان گروه‌های میانه رو را در مقابل اسلامگرایان تندرو، افزایش دهد.
XS
SM
MD
LG