لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۱

طرح اپوزیسیون سوریه برای تشکیل شورای انتقالی و آتش‌بس


 حمص دهم فوریه
حمص دهم فوریه
سومین روز از دور دوم مذاکرات میان هیئت‌های نمایندگی دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه در ژنو در حالی به پایان رسید که نمایندگان اپوزیسیون، طرحی برای تشکیل شورای حکومت انتقالی و همچنین آتش‌بس ارائه دادند. نمایندگان دولت سوریه تاکنون پاسخ روشنی به این طرح ارائه نکرده‌اند.

اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در مسائل سوریه، چهارشنبه ۲۳ بهمن دومین جلسه مشترک با نمایندگان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه در این دور از مذاکرات، برگزار کرد.

خبرگزاری رویترز در گزارشی اختصاصی نوشته است که هیئت نمایندگی ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه طرحی پنج صفحه‌ای در این جلسه از مذاکرات ارائه داد. این طرف خواستار تشکیل شورای حکومت انتقالی شده است که آتش‌بس را تحت نظر سازمان ملل متحد، اجرا کرده و بر آن نظارت می‌کند.

در این طرح پنج صفحه‌ای، هیچ اشاره‌ای به سرنوشت بشار اسد در آینده سوریه نشده است. طرف‌های اپوزیسیون گفته‌اند که چنین اقدامی عمدی صورت گرفته «تا نشان داده شود اسد هیچ نقشی در آینده سوریه نباید داشته باشد».

این طرح از همه طرف‌ها خواسته تا با شورای حکومت انتقالی، در متوقف کردن دایمی خشونت‌ها، همکاری کنند. در این طرح، متوقف شدن خشونت‌ها، «خروج نیروهای مسلح خارجی، خلع سلاح گروه‌های مسلح با بازگرداندن نیرو‌هایشان به زندگی عادی یا جذب آنها در ارتش یا سازمان‌های خدماتی» گنجانده شده است.

پس از انتشار این طرح در رسانه‌ها، لوئی الصافی سخنگوی هیئت نمایندگی اپوزیسیون در مذاکرات ژنو به خبرنگاران گفت که نمایندگان دولت هنوز پاسخی در پذیرش یا رد طرح نداده‌اند.

اما تلویزیون دولتی سوریه گزارش داده است که هیئت نمایندگی دولت در مذاکرات ژنو تاکید کرده است که گفت‌و‌گو‌ها باید در درجه نخست، بر روی مبارزه با تروریسم متمرکز شود و پس از آن به مسائل دیگر پرداخت.

این گزارش افزود که هیئت نمایندگی دولت بحث بر سر مسائلی دیگر به صورت موازی با مساله مبارزه با تروریسم را رد کرده است.

فیصل المقداد معاون وزیر امور خارجه سوریه هم که در مذاکرات ژنو حضور دارد، در جمع خبرنگاران گفت که اولویت باید با مساله مبارزه با تروریسم باشد.

المقداد در پاسخ به سوالی که آیا هیئت نمایندگی دولت آماده است بخش خروج نیروهای مسلح خارجی از سوریه را که در طرف مخالفان درج شده، به بحث بگذارد، گفت: «بله؛ ما حاضریم.»

اخضر ابراهیمی پیش از آغاز این دور از مذاکرات، طرحی هشت صفحه‌ای ارائه داده بود تا گفت‌و‌گو‌ها بر پایه آن صورت گیرد. این طرح خواستار آن بود بر سر دو مساله متوقف کردن خشونت‌ها و مبارزه با تروریسم و تشکیل شورای حکومت انتقالی، به صورت موازی و همزمان، مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

دولت سوریه می‌گوید که ابتدا باید مساله مبارزه با تروریسم به بحث گذاشته شود و آن را مشکل اصلی در این کشور می‌داند. ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه اما عامل خشونت‌ها را دولت اسد می‌داند و می‌گوید باید ابتدا درباره مساله تشکیل شورای حکومت انتقالی گفت‌و‌گو شود.
XS
SM
MD
LG