لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۱

جدال لفظی آمریکا و روسیه پس از شکست مذاکرات صلح سوریه


آمریکا دولت سوریه را به مانع تراشی در مسیر مذاکرات صلح ژنو با نمایندگان ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه متهم می‌کند. در مقابل روسیه این اتهام را رد کرده و کشورهای پشتیبان اپوزیسیون سوریه را به تلاش برای در پیش گرفتن راه‌حل نظامی متهم می‌کند.

دور دوم مذاکرات میان نمایندگان دولت و ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه، روز شنبه بدون نتیجه به پایان رسید. اخضر ابراهیمی نماینده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در مسائل سوریه و میانجی این مذاکرات، با ابراز تاسف از وضعیت پیش آمده گفت جز توافق بر سر صورت جلسه دور سوم مذاکرات، پیشرفتی در گفت‌و‌گو‌ها حاصل نشده است.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا، دولت بشار اسد را متهم می‌کند که با تکیه بر روسیه و دیگر هم‌پیمانان خود، باعث بی‌نتیجه مانده مذاکرات شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای کری که در چارچوب سفری به آسیا و خارومیانه در جاکارتا به سر می‌برد، گفت: «رژیم سوریه در مسیر گفت‌و‌گو‌ها مانع‌تراشی کرد. چیزی جز ادامه بمباران مردم خود و ویرانی کشور خود انجام نمی‌دهد. برای من باعث تاسف است که بگویم این اقدام‌ها را به پشتیبانی رو به افزایش از سوی ایران، حزب‌الله و روسیه انجام می‌دهند.»

او همچنین از مسکو خواست بر نظام اسد برای نرمش بیشتر فشار بیاورد و گفت: «روسیه باید بخشی از راه‌حل باشد نه اینکه از نظام سوریه انواع پشیتبانی‌ها از جمله پشتیبانی تسلیحاتی کند.»

در مقابل و در مسکو، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، برخی از «حامیان اپوزیسیون سوریه» را به «تشکیل نهادی جدید از مخالفان اسد» متهم کرد که در آن، «جداشدگان از ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه» را در بر می‌گیرد.

لاوروف که در کنفرانس خبری مشترک با وزیر امور خارجه اریتره سخن می‌گفت، افزود: «به عبارت دیگر روندی جدیدی برای دور شدن از مذاکرات و تمرکز بر سناریوی نظامی آغاز شده است.»

وزیر امور خارجه روسیه همچنین از آمریکا به خاطر عدم فشار لازم بر اپوزیسیون سوریه برای حضور هیئت وسیع‌تر به عنوان نماینده مخالفان اسد در مذاکرات ژنو انتقاد کرد و گفت که مسکو با قانع کردن اسد برای حاضر شدن در مذاکرات، نقش خود را ایفا کرد.

او ادامه داد: «همواره از روسیه می‌خواهند که تلاش بیشتری برای پایان دادن به بحران سوریه از خود نشان دهد... اما باید یادآور شوم که ما به تمام وعده‌های خود در این زمینه عمل کردیم.»

باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه گفته بود که در حال بررسی راه‌های جدید برای افزایش فشار بر نظام بشار اسد است.

روسیه از سه سال پیش و با آغاز بحران سوریه، از نظام اسد در مقابل فشارهای غرب پشتیبانی کرد. مسکو تاکنون سه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد برای افزایش فشار بر نظام اسد را وتو کرده است.

وزارت امور خارجه روسیه دوشنبه با صدور بیانیه‌ای، تاکید کرد که هیئت نمایندگی دولت سوریه در اصرار بر قرار دادن موضوع «مبارزه با تروریسم» در راس مذاکرات ژنو، «کاملا محق» است.

این بیانیه افزوده است: «سوریه اکنون بیش از پیش به بستری برای حضور جهادی‌های اسلامگرای تندرو تبدیل شده است.»

جنگ داخلی در سوریه هزاران نیروی مسلح خارجی را برای نبرد در کنار مخالفان که اکثر آنها سنی مذهب هستند یا نبرد در کنار نیروهای بشار اسد که از علوی مذهب است، به خود جلب کرده است.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه که مرکز آن در لندن است، در آخرین آمار خود، شمار کشته‌شدگان در جنگ داخلی در این کشور را، بیش از ۱۴۰ هزار نفر براورد کرده است.

در مذاکرات ژنو، دو طرف بر اولیت بحث‌های مطرح شده، با یکدیگر اختلاف نظر دارند. در حالی که نمایندگان دولت بر ضرورت بحث بر سر «مبارزه با تروریسم» پیش از هر مساله دیگری اصرار می‌کنند، نمایندگان ائتلاف ملی اپوزیسیون، مساله «تشکیل دولت انتقالی» را دارای اولویت می‌دانند.

اخضر ابراهیمی طرحی برای مذاکره بر سر این دو موضوع به صورت موازی ارائه داد. ابراهیمی اما روز جمعه اعلام کرد که نمایندگان دولت سوریه با مذاکره بر سر دو موضوع بر صورت موازی مخالفت کرده‌اند و این موضع را عامل شکست مذاکرات دانست.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود، از آنچه «عزم مثبت هیئت نمایندگی دولت سوریه» در مذاکرات نامید، تمجید کرد و افزود: «اخضر ابراهیمی نباید یک طرف را به مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات متهم کند.»

جان کری درباره اصرار دولت سوریه را بر اولیت دادن به بحث «مبارزه با تروریسم» گفت: «اسد خود جذب‌کننده تروریست‌ها به سوریه ست. او با بمباران مردم خود، گرسنه نگاه داشتن و شکنجه آنها، دست به تروریسم دولتی می‌زند،»
XS
SM
MD
LG