لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۰۵

ضرب‌الاجل القاعده به گروه داعش در سوریه


جنگنجویان النصره در سوریه
جنگنجویان النصره در سوریه
ابو محمد الجولانی رهبر گروه النصره، شاخه تشکیلات القاعده در سوریه، به رقبای اسلامگرای خود ۵ روز مهلت داد تا میانجی‌گری برای پایان دادن به جنگ میان خود را بپذیرند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، الجولانی، سه‌شنبه ۶ اسفند در پیامی صوتی، از گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش خواست با حکمیت «روحانیون» برای پایان دادن به بیش از یک سال تنش میان گروه‌های اسلامگرا در سوریه موافقت کند.

در ماه‌های اخیر، این تنش به جنگی فراگیر میان النصره و شماری دیگر از گروه‌های اسلامگرا و همچنین ارتش آزاد با گروه داعش تبدیل شده است. این جنگ به کشته شدن صد‌ها نفر از دو طرف و تضعیف مخالفان مسلح اسد انجامیده است.

ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه با «تروریستی» خواندن داعش، این گروه را مرتبط با نظام بشار اسد توصیف کرده و از جنگ علیه آن، حمایت کرده است.

الجولانی در پیام خود که بر روی سایت‌های اسلامگرا منتشر شده، گفته است: «در انتظاریم تا ظرف پنج روز آینده از پخش این فایل صوتی، پاسخی رسمی بدهید.»

او افزوده است: «به خداوند قسم اگر بار دیگر حکم خدا را رد کنید و سایه بلا‌یایتان را از سر امت کوتاه نکنید، امت علیه تفکر جاهل تجاوزکار بسیج خواهد شد و حتی از عراق بیرون خواهد راند. شما می‌دانید که صد‌ها تن از برادران بزرگوار در عراق، منتظر اشاره‌ای از امت هستند.»

داعش، در سال‌های پیش در عراق با نام «دولت اسلامی عراق» فعال بود. اما از حدود یک سال و نیم پیش، این گروه فعالیت خود را به سوریه هم گسترش داد و خود را «دولت اسلامی عراق و شام» با نام اختصاری «داعش» نامید. این گروه می‌گوید که در پی برپایی امارت اسلامی در مناطق غرب عراق و بخش‌هایی از سوریه است.

نیروهای داعش از حدود یک ماه پیش، در استان سنی‌نشین الانبار عراق، با نیروهای دولتی این کشور و شبه نظامیان سنی هم‌پیمان دولت، در جنگ هستند.

گروه داعش روز یکشنبه در حمله‌ای انتحاری، ابوخالد السوری، رهبر گروه احرار الشام در سوریه را کشت. السوری یکی از نزدیکان اسامه بن لادن بنیانگذار و ایمن الظواهری رهبر کنونی القاعده بود.
XS
SM
MD
LG