لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۹

ضرب‌الاجل ۴۸ ساعته مخالفان بشار اسد برای کشتن گروگان‌های ایرانی


مخالفان مسلح بشار اسد رئیس جمهور سوریه پنجشنبه ۱۳ مهر با انتشار ویدویی تهدید کرده‌اند در صورت متوقف نشدن حملات نیروهای دولتی این کشور به مناطق مسکونی و آزاد نکردن بازداشت شدگان، ۴۸ ایرانی گروگان را خواهند کشت.

در این ویدیو، گروگان‌های ایرانی در یک اتاق قرار داده شده و در اطراف آنها، تعدادی از مخالفان مسلح بشار اسد مستقر شده‌اند.

سخنگوی گروگان‌گیران که خود را از اعضای گردان «البراء» وابسته به «ارتش آزاد سوریه» معرفی می‌کند، «مردم ایران» را به طور عام و «خانواده‌های اسرا» را به طور خاص، مخاطب قرار می‌دهد و می‌گوید: «در مدتی که گذشت، راه را برای مذاکره برای آزادی اسرای ایرانی که نزد ما هستند در مقابل آزادی بازداشت شدگانمان از زندان‌های نظام سوریه باز کردیم.»

او ادامه می‌دهد: «مذاکرات به دلیل کارشکنی‌های دو نظام ایرانی و سوری شکست خورد.»

سخنگوی گروگان‌گیران سپس می‌گوید: «به نظام سوریه و در پس آن نظام ایران اعلام می‌کنیم، چنانچه بازداشت شدگانمان آزاد نشوند و گلوله‌باران غیر نظامیان بی‌دفاع و کشتار بی‌هدف بی‌گناهان از زمان این اعلام تا ۴۸ ساعت آینده متوقف نشود، در مقابل هر شهید، یکی از اسرای ایرانی کشته می‌شود.»

۴۸ ایرانی ۱۴ مرداد ماه گذشته در جاده فرودگاه دمشق توسط نیروهای ارتش آزاد سوریه ربوده می‌شوند. در فیلمی که پیشتر از این گروگان‌ها منتشر شده بود، سخنگوی گروگان‌گیران می‌گوید که این افراد نظامی و از سپاه پاسداران هستند که به منظور کمک به نظام بشار اسد در نبرد با مخالفان، به سوریه اعزام شده‌اند.

مقام‌های ایرانی اما می‌گویند که این افراد تنها برای زیارت اماکن مذهبی شیعیان به سوریه رفته بودند. البته مدتی بعد علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد که شماری از گروگان‌ها، از بازنشستگان سپاه پاسداران و ارتش هستند هستند.

علی‌اکبر صالحی و همچنین سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به منظور رایزنی برای آزادی این گروگان‌ها، به منطقه سفر کرده بودند. جلیلی به لبنان و سپس به سوریه رفته بود و با مقام‌های این کشور‌ها دیدار و درباره این موضوع گفت‌و‌گو کرد. صالحی به ترکیه رفت و خواستار میانجی‌گری آنکارا برای آزادی گروگان‌های ایرانی شد.

به نوشته سایت قانون، رامین میهمان پرست سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نسبت به سرنوشت گروگان‌های ایرانی ابراز بی‌اطلاعی کرد.

بنا بر این گزارش، رامین میهمان پرست در پاسخ به پرسش قانون درباره اینکه «به دنبال انتشار فیلمی که در ان شورشیان سوریه گروگان‌های ایرانی در آن کشور را به اعدام تهدید کرده‌اند، شما چه اقداماتی در پیش گرفته‌اید»، اظهار داشت: «الان در جریان نیستم. فردا زنگ بزنید به دفتر تا پاسخ بدهم.»
XS
SM
MD
LG