لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۶

اردن به خلبان فراری سوری پناهندگی سیاسی داد


 میگ ۲۱ سوری در پایگاه هوایی ملک حسین در اردن
میگ ۲۱ سوری در پایگاه هوایی ملک حسین در اردن
خلبان یک جنگنده سوری از نوع میگ-۲۱، پنجشنبه یکم تیرماه با هواپیمای خود به اردن گریخت و از این کشور پناهندگی سیاسی گرفت.

از زمان آغاز اعتراض‌ها در سوریه در ۱۵ ماه گذشته، این نخستین باری است که خلبان یک جنگنده با هواپیمای خود به کشور دیگری فرار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی اردن، مسئولان این کشور گفتند که این جنگنده در فرودگاه نظامی ملک حسین واقع در ۸۰ کیلومتری شمال شرقی عمان پایتخت اردن فرود آمد و خلبان آن درخواست پناهندگی سیاسی کرد.

سمیح العطیه وزیر مشاور در امور اطلاع رسانی دولت اردن به خبرگزاری رویترز گفت که کشورش به این خلبان سوری، پناهندگی سیاسی داد.


از زمان آغاز اعتراض‌های سوریه، شماری زیادی از افسران ارتش این کشور جدایی خود را از نیروهای دولتی اعلام کرده‌اند؛ اما بر خلاف اعتراض‌های سال گذشته در لیبی و یمن، هیچکدام از نزدیکان رئیس جمهور این کشور، از نظام حاکم اعلام جدایی نکرده‌اند.

تلویزیون دولتی سوریه گزارش داد که سرهنگ حسن حماده، نام خلبان فراری است. این گزارش افزود تماس با جنگنده‌ای که حسن حماده آن را هدایت می‌کرد، هنگام پرواز تمرینی در نزدیکی مرز با اردن قطع شد.

وزارت دفاع سوریه هم در بیانیه‌ای که خبرگزاری دولتی این کشور آن را منتشر کرده، خلبان حسن حماده را «خائن» توصیف کرد. در این بیانیه آمده است: «خلبان یاد شده را فراری از خدمت و خائن به وطن و شرف نظامی خود به شمار می‌آوریم و تمام اقدامات لازم علیه او را برپایه قوانین نظامی به کار خواهیم بست.»

این بیانه افزوده است که تماس‌ها با مقام‌های مسئول اردنی به منظور باز پس‌گیری جنگنده، در جریان است.

منابع معترضان سوریه می‌گویند که حماده سنی مذهب و از استان ادلب است و پیش از جدا شدن خود از نیروی هوایی دولت سوریه، خانواده خود را به ترکیه فراری داده بود.

بنا به گفته فعالان سوری، خلبان فراری سوری از شهر کفر تخاریم است که در ماه‌های گذشته، بار‌ها در معرض حملات توپخانه‌ای نیروهای دولتی قرار گرفته است.

بسیاری از نیروهای هوایی و سربازان ارتش سوریه سنی مذهب هستند. اکثر شهروندان سوریه از سنی‌ هستند. اما اکثر نیروهای سازمان‌های اطلاعاتی و افسران بلند پایه، از طایفه علوی مذهب هستند که بشار اسد به آن منتسب است.

انستیتوی بین‌المللی مطالعات استراتژیک می‌گوید که نیروی هوایی سوریه، ۳۶۵ جنگنده در اختیار دارد. این آمار نشان دهنده برتری فوق العاده نظامی دولت بشار اسد بر مخالفین است.

ادامه درگیری‌ها

از سوی دیگر، گزارش‌ها از ادامه درگیری نیروهای دولتی و مخالفان در شهر حمص با وجود توافق بر سر آتش بس موقت به منظور خارج کردن غیر نظامیان از شهر توسط سازمان جهانی صلیب سرخ حکایت می‌کند.

سازمان صلیب سرخ اعلام کرد که کارکنانش در حالی که در تلاش بودند وارد شهر حمص شوند، در نتیجه قرار گرفتن در معرش شلیک آتش، ناچار به عقب نشینی شدند.

دیده‌بان حقوق بشر سوریه اعلام کرد که تا ساعات بعد از ظهر پنجشنبه، دستکم ۳۱ نفر در مناطق مختلف این کشور به دست نیروهای دولتی کشته شدند.

انتقاد اتحادیه عرب از روسیه

احمد بن حلی معاون دبیرکل اتحادیه عرب پنجشنبه از دولت روسیه به دلیل ادامه فروش اسلحه به سوریه انتقاد کرد.

خبرگزاری روسی اینترفکس به نقل از بن حلی گزارش داد که گفته است: «باید هر گونه کمکی که باعث ادامه خشونت‌ها می‌شود، متوقف شود. هنگامی که اسلحه می‌فروشید به معنی‌ این است که شما به کشتن مردم کمک می‌کند. این روند باید متوقف شود.»

مقام‌های روسی می‌گویند اسلحه‌ای که به سوریه می‌دهند، در سرکوب اعتراض‌ها کاربرد ندارد و تنها به این کشور در مقابله با هرگونه تهدید نظامی خارجی کمک می‌کند.

روسیه همپیمان نظام بشار اسد است و به همراه چین تا کنون دوبار قطعنامه محکومیت نظام سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد را وتو کرده است.
XS
SM
MD
LG