لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

برخورد نیروهای امنیتی با معترضان در ارومیه و تبریز؛ «دریاچه ارومیه جان می‌دهد»


 عکسی از یک ویدئوی منتشر شده، که منتسب به تظاهرات روز شنبه ارومیه است.
عکسی از یک ویدئوی منتشر شده، که منتسب به تظاهرات روز شنبه ارومیه است.
گزارش های از ارومیه و تبریز حاکی است که دهها تن از مردم این دو شهر در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه دست به تجمع زده و برپایه گزارش‌های رسیده، این اجتماعات اعتراضی با سرکوب نیروهای امنیتی روبرو شده است.

به گفته شاهدان عینی، حضور معترضان به ویژه در شهر ارومیه، پر شمار بوده و نیروهای امنیتی برای متفرق کردن مردم از گاز اشک‌آور استفاده کرده‌اند.

شاهدان عینی به رادیو فردا گفته‌اند تظاهرات روز شنبه در ارومیه که در اعتراض به خشک شدن دریاچه ارومیه صورت گرفته، با برخورد نیروهای امنیتی مواجه شده و این نیروها به سوی معترضان گاز اشک‌آور شلیک کرده‌اند. به گفته شاهدان عینی برخورد ماموران به ویژه در خیابان خیام با خشونت بوده است.

به گفته یک شاهد عینی، مناطقی در تبریز که معترضان قصد داشتند در آنجا تجمع کنند، امنیتی بود و لباس‌ شخصی‌ها و یگان‌ ویژه در آنجا حضور داشتند. به گفته این شهروند تبریزی ماموران امنیتی در تبریز تلاش کردند، مانع شکل‌گیری تجمع شوند. این شهروند همچنین می‌گوید خبر از دستگیری سه تن دارد.

در همین حال، یاشار حکاک پور، سخنگوی زندانیان سیاسی آذربایجان که خارج ایران به سر می‌برد، در گفت‌وگو با رادیو فردا اظهار داشت، در روزهای گذشته فراخوانی برای تظاهرات و تجمع در اعتراض به «سیاست خشکاندن دریاچه ارومیه» در شهرهای مختلف آذربایجان غربی و شرقی پخش شده بود.

به گفته حکاک‌پور حدود ساعت شش نزدیک به «۱۰ هزار» نفر در شهر ارومیه دست به تظاهرات زدند که این تظاهرات به گفته او با برخورد نیروهای ضدشورش همراه بود.

حکاک‌پور می‌گوید تخمین زده می‌شود حدود ۳۰۰ نفر در ارومیه بازداشت شده باشند.

در این اعتراض‌ها مردم از جمله فریاد می‌زدند «دریاچه ارومیه جان می‌دهد، مجلس فرمان قتل آن را صادر می‌کند»، «بیایید برویم با گریه‌های خود دریاچه ارومیه را پرآب کنیم».

همچنین گفته می‌شود، در شهر ارومیه شبکه تلفن و خطوط تلفن با اختلال مواجه شده است.

روز شنبه ۲۲ نماینده مجلس شورای اسلامی، در نامه‌ای به هیات رئیسه مجلس، از دولت خواستند که پاسخگوی پیامدهای اجتماعی، سیاسی و اقتصادی ناشی از روند خشک شدن دریاچه ارومیه باشد.

این نمایندگان مجلس در نامه خود همچنین خواستار رفع فوری و کار‌شناسانه مشکل دریاچه ارومیه شدند و اعلام کردند که عواقب هرگونه مشکلی در این موارد متوجه دولت و دست‌اندرکاران خواهد بود.

این نامه در حالی منتشر شد که مجلس خود به طرح دو فوریتی نجات دریاچه ارومیه رای منفی داده است.
XS
SM
MD
LG