لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۰

تکواندوی ایران برای دومین بار قهرمان جهان شد


تیم ملی تکواندوی ایران در بیست و دومین دوره مسابقات جهانی به میزبانی روسیه، عنوان قهرمانی را نصیب خود کرد.

این مسابقات با حضور ورزشکاران ۱۴۴ کشور در شهر چلیابینسک در حال برگزاری است. تکواندوی ایران در بخش مردان با ۲ مدال طلای فرزان عاشورزاده و مسعود حجی‌زواره، همچنین راهیابی یعقوبی به مرحله نیمه‌نهایی و پیروزی‌های خدابخشی، قهرمانی‌اش را مسجل کرد.

حجی زواره با غلبه بر نیکیتا رافالوویچ از ازبکستان به قهرمانی رسید تا نتیجه فینال بازی های آسیایی اینچئون را تکرار کند. او که دومین حضور خود را در مسابقات جهانی تجربه می‌کرد، به ترتیب مقابل ذکریا از الجزایر، تونی کانائت از کرواسی، رائول گارسیا از اسپانیا، آدریانو از مکزیک و آلبرت گائون نماینده کشور میزبان به برتری رسید تا فینالیست شود.

در تاریخ تکواندو، کره‌ای‌ها بیست مرتبه کاپ قهرمانی جهان را بالای سر بردند و غیر از این کشور فقط ایران به این مهم دست یافته. بار اول در سال ۲۰۱۱ و در خود کره جنوبی، شاگردان رضا مهماندوست روی سکوی بر‌تر قرار گرفتند.

در ادامه مسابقات، ابوالفضل یعقوبی برای راهیابی به فینال با نماینده بلژیک مسابقه می‌دهد و مهدی خدابخشی در ۸۰ کیلوگرم، مبارزه خواهد داشت. خدابخشی برای راهیابی به نیمه‌نهایی با استیون لوپز مبارزه کرد.

تکواندوکار سر‌شناس آمریکایی در کارنامه‌اش دو مدال طلای المپیک دارد اما با نتیجه ۱۳ بر یک مغلوب خدابخشی شد.

نمایندگان ایران در این دوره از رقابت‌ها با هدایت بیژن مقانلو و مربیگری مهدی بی‌باک و مهرداد یوسفی بر روی شیاپ‌ چانگ رفتند.

کیمیا علیزاده هم در بخش زنان، اولین مدال تاریخ بانوان ایران را در این رشته به دست آورد. او توانست مبارز انگلیسی که قهرمان المپیک لندن و نفر اول رنکینگ جهانی است را ۱۰ بر ۹ شکست دهد تا مدال برنز خود را قطعی کند.

رضا مهماندوست نیز توانست جمهوری آذربایجان را به اولین مدال طلای تاریخ خود در تکواندوی جهان برساند. او ‌اکنون سرمربیگری تیم جمهوری آذربایجان را بر عهده دارد. رادیک عیسایف در ۸۷ کیلوگرم توانست نشان زرین را به گردن بیاویزد.

مسابقه‌های تکواندوی قهرمانی جهان از سال ۱۹۷۳ آغاز شده که غیر از دو دوره قهرمانی ایران در رده مردان، همچنین قهرمانی بانوان چین در سال ۲۰۰۹، در بقیه سال‌ها کره‌جنوبی قهرمان شده است.

XS
SM
MD
LG