لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۱

وزیر اقتصاد: دولت برنامه ۱۰۰ روزه همه وزارتخانه‌ها را ابلاغ می‌کند


علی‌طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی
علی‌طیب‌نیا وزیر اقتصاد و دارایی
علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی روز سه‌شنبه ۲۹ مرداد در مراسم معارفه خود گفت که دولت در هفته جاری برنامه ۱۰۰ روزه همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها را ابلاغ خواهد کرد. وی همچنین از انتصاب قریب‌الوقوع رئیس بانک مرکزی خبر داد.

به گزارش مهر، علی طیب‌نیا به خبرنگاران گفت: «برنامه ۱۰۰ روزه تمامی دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها تا پایان هفته جاری اعلام خواهد شد ما نیز برنامه خود را تهیه کرده بودیم و هم‌اکنون با هماهنگی تمام دستگاه‌ها به صورت عملیاتی و نهایی شده در خواهیم آورد.»

وزیر اقتصاد و دارایی روحانی، روز دوشنبه تصریح کرد: «در برنامه ۱۰۰ روزه دولت مدیریت کسر بودجه سال جاری مطرح است، همه کارشناسان و نمایندگان مجلس نیز به این موضوع واقف هستند که بودجه سال جاری با عدم امکان تحقق منابع به صورت جدی مواجه است، بنابراین برنامه ما مدیریت کسری بودجه است.»

روز یکشنبه محمدباقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، گفته بود که «درآمد ۲۱۰ هزار میلیارد تومانی بودجه ۹۲» که از سوی دولت احمدی‌نژاد تنظیم شده محقق نخواهد شد. نوبخت همچنین اعلام کرده که بیستم شهریور دولت اصلاحیه بودجه را به مجلس می‌فرستد. نوبخت در عین حال اعلن کرد به زودی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی احیا خواهد شد.

آنطور که اسحاق جهانگیری معاون اول روحانی گفته است «بیش از ۷۰ هزار میلیارد تومان» یا یک‌سوم درآمدهای مندرج در لایحه بودجه ۹۲ «غیرواقعی» است و دولت جدید باید برنامه‌های خود را با درآمدهای واقعی تنظمیم کند.

علی‌طیب‌نیا، وزیر اقتصاد و دارایی، یکی دیگر از اولویت‌های ۱۰۰ روزه دولت را «مدیریت تراز مالی هدفمندی یارانه‌ها و بودجه سال جاری» اعلام کرد.

وزیر اقتصاد و دارایی با بیان اینکه «روزهای سختی» در پیش رو است، راه غلبه بر مشکلات را «عزم ملی» و «همدلی همه دستگاه‌ها» عنوان کرد.

علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد هنگام دفاع از برنامه‌هایش برای کسب رای اعتماد گفت تا هنگامی که سازوکار اقتصاد ایران متعادل نشود به دنبال اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها نخواهد بود.

وی همچنین تاکید کرده بود که وزارت اقتصاد به دنبال هوشمند کردن تخصیص یارانه‌ها خواهد بود.

حسن روحانی نیز در تیر ماه امسال در مجلس با اشاره به محقق نشدن درآمدهای دولت، یکی از دغدغه‌های خود را تامین منابع یارانه‌های نقدی دانسته بود.

در حالی که کشور به گفته اقتصاددان در «رکود تورمی» به‌سر می‌برد و دولت روحانی کسری بودجه دولت محموداحمدی‌نژاد را به میراث برده، تامین کالاهای اساسی و دارو نیز یکی از دغدغه‌های تیم اقتصادی دولت شده است.

دولت جدید بار دیگر تصمیم گرفته است جهت جلوگیری از شوک قیمت‌هابرای واردات کالاهای اساسی ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی تخصیص دهد که انتظار می‌رود کسری بودجه دولت را بیش از پیش کند.
XS
SM
MD
LG