لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۹

سقوط دوباره شاخص بورس تهران


شاخص بورس اوراق بهادار تهران برای دومين بار طی يک هفته گذشته به شدت سقوط کرد.
بر اساس آخرين آماری که سايت رسمی بورس اوراق بهادار تهران منتشر کرده است، شاخص بورس از ۸۷ هزار و ۱۰۲ واحد در روز سه‌شنبه به ۸۵ هزار و ۶۹۴ واحد در عصر چهارشنبه ۲۵ دی ماه سقوط کرده است. اين دومين سقوط شاخص سهام در طول يک هفته است.

يکشنبه هفته جاری شاخص بورس با کاهشی ۲۷۰۰ واحدی نسبت به روز شنبه به ۸۵ هزار واحد سقوط کرد، اما دوشنبه دوباره شاخص‌ها روند صعودی پيدا کردند و به بالای ۸۷ هزار واحد رسيدند.

بازار بورس ايران روز سه‌شنبه به نسبت پايدار بود، اما چهارشنبه ريزشی نزديک به ۱۲۰۰ واحدی را تجربه کرد.

بازار بورس ايران طی سه سال گذشته رشد پرشتابی داشته است. شاخص بورس در سال ۹۰ حدود ۲۵۰ هزار واحد بود که در سال گذشته به حدود ۴۰۰ هزار واحد رسيد و اين شاخص طی سال جاری تا دو برابر افزايش يافته و از مرز ۸۷ هزار واحد عبور کرده است. موضوعی که باعث شده است سرمايه‌ها از بخشهای ديگر اقتصاد که عموما با رکورد مواجه هستند، با سرعت بيشتری جذب بازار بورس شوند و خريداران سهام شرکت‌ها در بورس سود چشمگيری به دست آورند.

اما برخی از کارشناسان بر اين اعتقاد هستند که شتاب رشد بازار بورس طی چند سال اخير مصنوعی بوده و اين رشد حبابی هست.

خبرگزاری فارس درباره علت سقوط چشمگير شاخص بورس طی روز چهارشنبه را بی‌اعتمادی سرمايه‌گذاران و دو دلی خريداران سهام به خاطر برخی اخبار نگران‌کننده عنوان کرده است.

اين خبرگزاری مشخصا به اخبار درباره افزايش قيمت گاز برای واحدهای پتروشيمی و تعيين ۳۰درصدی بهره مالکانه میادین را علت افت ارزش سهام شرکت‌ها و شاخص بورس معرفی کرده است.

همچنين طی روزهای گذشته اخباری درباره انتقال ۱۴ شرکت از بازار بورس به بازار توافقی منتشر شده است که اين خبرگزاری افت ارزش سهام اين ۱۴ شرکت را حدود ۳۰ درصد عنوان کرده است، چرا که سرمايه‌گذارانی که اطلاعی نسبت به بازار توافقی ندارند، درباره آينده اين شرکت‌ها سردرگم مانده‌اند.

مجتمع صنايع و معادن احيای سپاهان، پتروشيمی دهدشت، پتروشيمی کازرون، کود شيميايی و اوره لردگان، پتروشيمی ممسنی، صنايع پتروشيمی زنجان، بازرگانی و صنعتی آينده‌سازان بهشت پارس، تکادو و سيمان مجد خواف از جمله نمادهايی هستند که از ابتدای اسفند ماه سال جاری از بازار پايه عادی به بازار پايه توافقی انتقال می‌يابند.

در بازار توافقی رويه معاملات با بازار عادی پايه فرق می‌کند و بسياری از سرمايه‌گذاران که عادت به بازار بورس پايه دارند، تمايلی به وارد شدن در بازار توافق نشان نمی‌دهند.
XS
SM
MD
LG