لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

منابع آب تهران در وضعیت «هشدار» قرار گرفت


شرکت آب و فاضلاب استان تهران طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که به دلیل افت ۵۰ درصدی ذخیره آب سدهای استان، وضعیت آبرسانی به پایتخت نشینان در حالت هشدار قرار گرفته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این اطلاعیه که سه‌شنبه ۳۰ مهرماه منتشر شد، می‌گوید که مردم باید حداقل ۲۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند تا از هرگونه محدودیت توزیع آب طی روزهای آتی جلوگیری شود.

این اطلاعیه می‌افزاید که میزان بارندگی‌های امسال در مقایسه با سال گذشته ۳۲ درصد کاهش داشته و از سوی دیگر بر اساس پیش‌بینی‌ها، در طول پاییز امسال میزان بارندگی‌ها بسیار ناچیز خواهد بود و همین مسئله موجب کاهش حجم آب مخازن سدهای اطراف تهران تا ۵۰ درصد در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شده است.

مصرف روزانه آب در تهران نیز طی سال جاری به شدت افزایش نشان می‌دهد. بر اساس گزارش‌های رسمی مصرف روزانه آب در تهران طی سال‌های گذشته ۲.۵ میلیون متر مکعب بوده است، اما در خرداد ماه سال جاری رکورد بالای۳.۲ میلیون متر مکعب را شکست.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، محمد پرورش مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران ۱۱ تیرماه سال جاری اعلام کرده بود که سرانه مصرف آب در شهر تهران حدود ۳۲۰ لیتر در روز ا‌ست که دو برابر متوسط سرانه مصرف آب در اروپا است.

وی با بیان اینکه برای جمعیت حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفری استان تهران حدود یک میلیارد و ۳۵۰ هزار متر مکعب آب تولید می‌شود، گفت: «مصرف آب استان تهران در این روز‌ها حدود ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار متر مکعب است که حدود ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار مترمکعب آن در شهر تهران مصرف می‌شود و در واقع مردم استان تهران روزانه معادل ظرفیت دریاچه چیتگر آب مصرف می‌کنند.»

بحران آب مختص استان تهران نیست

علیرضا دائمی معاون آب و آبفای وزارت نیرو ۱۵ مهرماه اعلام کرد که هم اکنون کشور با تنش آبی وسیعی مواجه بوده و شرایط به گونه‌ای است که از ۶۰۹ محدوده مطالعاتی، ۲۹۶ محدوده با «تنش شدید آبی» مواجه است.

بر اساس گزار‌های رسمی، حجم آب موجود در مخازن ۵۱ سد ایران به کمتر از ۳۰ درصد ظرفیت آن رسیده، ضمن اینکه آب ورودی به ۵۲ سد کشور نیز بیش از ۲۰ درصد کاهش یافته است.

اوایل مرداد ماه سال جاری ایمان بابائیان سرپرست گروه پژوهشی تغییر اقلیم مرکز ملی اقلیم‌شناسی به خبرگزاری مهر اعلام کرد که بر اساس پژوهش‌های این نهاد، تا ۹۰ سال آینده میزان بارش در ایران کاهش و میزان دما افزایش می‌‌یابد ضمن آنکه سفره‌های آب زیر زمینی نیز از بین می‌روند. وی گفت که ایران هم‌اکنون وارد مرحله سوم خشکسالی شده است.

طی سا‌ل‌های گذشته تعدادی از دریاچه‌ها و تالاب‌های ایران نیز خشک شده‌اند. هم اکنون دریاچه‌های هامون، کافتر، بختگان، مهارلو، طشک به خاطره‌ها پیوسته و دریاچه ارومیه نیز تا ۸۰ درصد خشک شده است.

در سال‌های اخیر کم‌آبی و متعاقب آن انتقال آب به مناطق دیگر، باعث اعتراض‌ها و درگیری‌هایی نیز شده است.
XS
SM
MD
LG