لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۱

تسلا ۳ انقلابی در صنعت خودرو


تسلا ۳
تسلا ۳

شرکت تسلا با معرفی تسلا سه می‌خواهد پا جای پای شرکتی مانند اپل بگذارد. همانگونه که شرکت اپل صنعت رایانه را در جهان دچار تحول کرد حالا شرکت تسلا هم گویی قصد کرده تکانی در صنعت محافظه‌کار اتومبیل‌سازی در جهان ایجاد کند صنعتی که به‌سختی تن به تغییرات بنیادین می‌دهد.

تسلا مدل سه را با قیمت پایه ۳۵ هزار دلار معرفی کرده که قرار است در سال ۲۰۱۷ وارد بازار شود. این خودرو الکتریکی می‌تواند با هر بارشارژ شدن مسافت ۳۴۶ کیلومتر راطی کند. دارنده تسلا سه به راحتی می‌تواند شب در پارکینگ خانه آن را به برق وصل کند و صبح با باتری پر به سر کار برود.

این خودرو با موتور ۲۵۰ اسب بخاری الکتریکی خود می‌تواند طی مدت شش ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد.

اما چرا تسلا جدید را می‌توان انقلابی در صنعت اتومبیل دانست؟

پیش از تسلا سه، قیمت یک خودرو تمام الکتریکی که بتواند کارایی یک خودرو معمولی سدان بنزینی را داشته باشد بسیار بالا بود. حداقل قیمت محصولات تسلا چیزی نزدیک به ۷۵ هزار دلار بود عددی که شهروندان قشر متوسط را از خرید چنین خودرویی منصرف می‌کرد. قشر ثروتمند جامعه نیز که برایشان قیمت سوخت و مساله محیط زیست معمولاً الویت نیست به دنبال خودروهای قدرتمند و لوکس بودند تا یک محصول پیشرفته وسبز. اما حالا تسلا سه با قیمت ۳۵ هزار دلاری می‌تواند کمی قاعده بازی را تغییر دهد. حالا خودروهای الکتریکی خود را به قیمت خودروهای قشر متوسط نزدیک کرده‌اند.

تنها ۱۵ هزار دلار دیگر کاهش قیمت کافی است تا خودروهایی که از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کنند کاملاً خطر را احساس کنند.

البته به غیر از تسلا، شرکت‌های دیگری هم در این بازه قیمت توانسته‌اند خودرویی با موتور برقی ارائه دهند.

یکی از مطرح‌ترین این محصولات شورولت ولت است که برای حرکت در برخی حالات از انرژی الکتریسته استفاده می‌کند؛ این خودرو با موتور برقی ۸۰ کیلومتر را می‌تواند طی کند.

البته اکثر این مدل‌ها در کنار موتور الکتریکی از موتور بنزینی یا دیزلی استفاده می‌کنند و منتقدان معتقدند خودروسازان بزرگ جرات ارائه یک خوردو تمام برقی را ندارند و آنها به طور سنتی محافظه‌کارانه عمل می‌کنند.

دارین جاسی مدیر بازاریابی جنرال موتورز در پاسخ به سؤال خبرنگار بلومبرگ که از وی پرسیده بود مشتریان شما کسانی نیستند که دوستدار طبیعت باشند و بخواهند خودرو برقی داشته باشند چون خودرو شما از بنزین هم استفاده می‌کند. پس شورولت ولت یک خودروی کاملاً برقی نیست، اینگونه پاسخ داده است: «خودروی ما می‌تواند مسافت زیادی را با برق طی کند اما وقتی برق خودرو تمام شد موتور بنزینی را می‌توان وارد مدار کرد؛ در آمریکا بیشتر از ۷۰ درصد مردم روزی کمتر از ۶۰ کیلومتر را طی می‌کنند برای این افراد شورولت ولت می‌تواند جواب مناسبی باشد چرا که این مسیر را تنها با برق می‌تواند طی کنند و این امر باعث کاهش هزینه بنزین آنها در ماه می‌شود؛ این خودرو از این طریق می‌تواند استفاده بیهوده از بنزین و آلودگی هوا را هم کاهش دهد.»

وی در پاسخ به این سئوال بلومبرگ که ما در مقابل شورولت ولت در آمریکا خودرو تمام برقی تسلا را داریم، این خودرو گران‌تر است اما برقی است و مسافت بیشتری هم با الکتریسته طی می‌کند حالا چرا مشتریان باید خودروی شما را بخرند؟ گفته است: «شما می‌توانید به کمپین‌های مختلفی که برای ولت شکل گرفته بروید و ببینید چقدر از این خودرو استقبال شده ببینید دلیل مشخص است خودروی ما بعد از تمام شدن شارژش می‌تواند چند صد کیلومتر را با سوخت بنزین طی کند. در ضمن مشتریان ما می‌توانند انتخاب کنند موتور بنزینی را با موتور برقی با هم استفاده کنند. این عامل قدرت موتور را بیشتر می‌کند و این هم برای خود یک لذت برای راندن با قدرت بیشتر در مشتریان ایجاد می‌کند.»

این مصاحبه در زمانی انجام گرفته بود که هنوز مدل جدید تسلا سه معرفی نشده بود برای همین مدیر جنرال موتورز در جواب به خبرنگار بلومبرگ اینگونه ادامه داده است: «بینید هم‌اکنون یک شورولت ولت ۳۵ هزار دلار قیمت دارد در حالی که خودرو تمام برقی تسلا ۷۵ هزار دلار قیمت دارد این به این معنی است که شما با پول یک تسلا می‌توانید دو شورولت ولت بخرید. ولت درست است که تمام برقی نیست ولی در حالت برقی نیاز بیشتر آمریکایی‌ها را برای استفاده از یک خودرو برقی با توجه به پیمایشی که دارد جواب می‌دهد.»

اما حالا با آمدن تسلا سه، داستان در بازار خودرو به گونه دیگری رقم خواهد خورد. این خودرو از بیشترخودروهای هیبریدی جهان ارزان‌تر است و پیمایش بیشتری هم در حالت استفاده از الکتریسته دارد.

پیمایش تسلا سه تقریباً ۴ برابر پیمایش یک شورولت ولت در حالت برقی است و قیمت این خودرو هم با شورولت ولت تقریباً برابر است.

شرکت خودروسازی تسلا یکی از کم سن و سال‌ترین شرکت‌های خودروسازی در جهان است که در سال۲۰۰۳ میلادی تأسیس شده است.

نخستین تولید تسلا، خودروی تمام‌ برقی تسلا رودستر است. این خودرو نخستین خودرویی است که از باتری یون لیتیومی در بازه بیشتر از ۳۲۰ کیلومتر درهر بارشارژ استفاده می‌کند.

این شرکت تاکنون با گرفتن چندین وام و کمک هزینه برای توسعه خودروهای پاک از دولت ایالات متحده توانسته است مدل‌های جدیدش را توسعه دهد.

XS
SM
MD
LG