لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۲۸

ادامه انتقادها به کتاب سرمایه توماس پیکتی؛ «اشتباه محاسباتی»


توماس پیکتی نویسنده کتاب سرمایه در سده بیست و یکم
توماس پیکتی نویسنده کتاب سرمایه در سده بیست و یکم
روزنامه فایننشال تایمز با انجام یک بررسی درباره یافته‌های یک کتاب پرفروش درباره نابرابری فزاینده ثروت نتیجه گرفته‌اند که این کتاب پرفروش حاوی «یک سری اشتباه» است که یافته‌های نویسنده را دچار مشکل کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، روزنامه فایننشال تایمز اعلام کرد که بررسی فوق را بر روی کتاب «سرمایه در سده بیست و یکم» به قلم توماس پیکِتی فرانسوی انجام داده است.

این کتاب که مدتی هم عنوانش در فهرست پرفروش‌ترین‌ها قرار داشت حدود ۷۰۰ صفحه دارد و امسال منتشر شد. کتاب یاد شده در اندک زمانی اقبال فراوانی در میان خوانندگان پیدا کرد و در ماه مه در صدر فهرست پرفروش‌های نیویورک تایمز جای گرفت.

پیکتی، نویسنده کتاب، با هدف تبلیغ کتاب خود یک رشته سفرهای دور دنیا را آغاز کرد، با مقام‌های رسمی رده بالا از قبیل جک لو دیدار داشت و ستایش اقتصاددانان برجسته را جلب کرد.

یافته‌های پیکتی نشان داد که نابرابری‌‌ها در میزان ثروت در حال بازگشت به سطوح پیش از جنگ جهانی اول است. فاینشال تایمز در ادامه می نویسد که بررسی‌های این روزنامه حاکی از نادرستی نتیجه‌گیری پیکتی است و دلایل اندکی دال بر فرضیه افزایش کل سهم ثروت در میان تعداد کمی از توانگران جهان وجود دارد.

در پاسخ پیکتی به روزنامه فایننشال تایمز گفت: «هیچ شکی ندارم که داده‌های تاریخی مورد استنادم می‌تواند بهتر از این باشد و در آینده چنین نیز خواهد شد... اما برای من مایه تعجب خواهد بود اگر بهبود این منابع تاریخی تأثیر چندانی بر روی هرکدام از نتیجه‌گیری‌های کلی مطرح درباره تحول روند طولانی‌مدت پخش ثروت بگذارند.»

نقد فایننشال تایمز کمی بیش از یک سال بعد از آن منتشر می‌شود که پژوهش مشابهی به دلیل نادرست بودن یافته‌ها مورد حمله منتقدان قرار گرفت، در آن مورد در نهایت نویسندگان با پذیرش انتقادهای وارده مسؤولیت اشتباه‌های موجود را پذیرفتند.

جنجال فوق مربوط به یک تحقیق در سال ۲۰۱۰ بود که توسط کنت روگُف و کارمن راینهارت، دو اقتصاددان از دانشگاه هاروارد، انجام شده بود که بخش‌هایی از یافته‌های آن توسط یک دانشجوی ۲۸ ساله مقطع کارشناسی ارشد رد شد.

در همین حال رویترز می‌نویسد پیکتی ایمیل حاوی پرسش‌های این خبرگزاری درباره نقدهای جدید را بی‌پاسخ گذاشته است.
XS
SM
MD
LG