لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۵

ساخت کوچکترین حسگر حرارتی دنیا که نیاز به شارژ ندارد


عکس از دانشگاه آیندهوون
عکس از دانشگاه آیندهوون

پژوهشگران دانشگاه صنعتی آیندهوون هلند کوچکترین حسگر حرارتی دنیا را ساختند. اما نکته قابل توجه در مورد این حسگر این است که قادر است با استفاده از امواج رادیویی شبکه بی‌سیم که با آن در ارتباط است، شارژ شود. در نتیجه نیازی به باطری ندارد. این موفقیت بزرگی برای علم الکترونیک به شمار می‌رود.

این حسگر به سبکی یک دانه شن است و اندازه آن تنها دو میلیمتر مربع است.
دکتر «هائو گائو» از دانشگاه آیندهوون، مدیر پروژه PREMISS، است. این حسگر می‌تواند نقشی اساسی در آینده بازار مصرفی الکترونیک داشته باشد.

به گزارش پایگاه اینترنتی «بی‌جی آر»، این حسگر نیازی به اتصال فیزیکی به منبع تغذیه ندارد و از طریق امواج رادیویی شبکه‌های بی‌سیم شارژ می‌شود و از طریق‌‌ همان امواج نیز ارتباط برقرار می‌کند.

«این حسگر یک آنتن دارد که انرژی را از منبع دریافت و ذخیره می‌کند. هنگامی که انرژی به حد کافی رسید روشن می‌شود، دما را اندازه‌گیری می‌کند و یک سیگنال ارسال می‌کند. این سیگنال برحسب دمای اندازه‌گیری شده، فرکانسی خاص دارد که دما از روی آن تشخیص داده می‌شود.»

اما این حسگر هنوز برای ورود به بازار کاملا آماده نیست زیرا PREMISS در حال حاضر تنها می‌تواند داده‌ها را تا حدود دو ونیم سانتی‌متر ارسال کند. «گائو» می‌گوید بهبود عملکرد این سیستم برای استفاده در مسافت‌های بیشتر دور ازدسترس نیست.

او می‌گوید در عرض یک سال می‌توان این فاصله را به بیش از یک متر افزایش داد و در ‌‌نهایت این حسگر قادرخواهد بود داده‌ها را تا بیش از پنج متر ارسال کند.

نکته مهم‌تر از همه شاید این باشد که محققان عقیده دارند این فناوری را می‌توان در حسگرهای حرکت، نور، رطوبت، و دیگر موارد نیز به کار برد. پروفسور پیتر بالتوس از دانشگاه صنعتی آیندهوون می‌گوید این فناوری را می‌توان برای ایجاد شبکه‌ای از حسگر‌ها استفاده کرد که نیازی به باطری نداشته باشد و بتوان آن را روی دیوارهای یک ساختمان نصب کرد.

طبق گزارش پایگاه خبری دانشگاه آیندهوون، این ساختمان‌های هوشمند پوشیده از حسگرهایی هستند به نیازهای مختلف ساکنان پاسخ خواهند داد و طول عمر بالایی خواهند داشت. برای مثال، فقط هنگامی کسی در اتاق باشد دما بالا خواهد رفت یا چراغ‌ها روشن می‌شود. این موضوع زمانی ممکن است که سیستم به صورت بی‌سیم و بدون نیاز به باطری کار کند، در غیر این صورت در ساختمان‌های بزرگ هر روز باید باطری‌های سیستم تعویض شوند.

این حسگر همچنین قادر است زیر لایه‌ای از رنگ، گچ، و سیمان نیز عمل کند. کاربرد این نوع حسگر بسیار است، از سیستم‌های پرداخت و شناسایی گرفته تا سیستم‌های تولید صنعتی؛ افزون بر این این فناوری مقرون به صرفه هم خواهد بود. با تولیذ تولید انبوه این حسگر‌ها قیمت آنها به حدود ۲۰ سنت خواهد رسید.

XS
SM
MD
LG