لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۲

ترامپ: اوضاع میان آمریکا و روسیه سامان خواهد گرفت


دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا
دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا

دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری آمریکا، روز پنجشنبه ۲۴ فروردین ابراز اطمینان کرد که مناسبات واشینگتن- مسکو به خوبی پیش خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای ترامپ در توییتی خود نوشت: «اوضاع میان آمریکا و روسیه بهبود خواهد یافت».

رییس‌جمهوری آمریکا افزوده است: «به‌موقع‌اش همه سر عقل می‌آیند و آن موقع صلحی پایدار برقرار خواهد شد».

این موضع دونالد ترامپ یک روز پس از دیدار رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا با ولادیمیر پوتین و سرگئی لاوروف رییس‌جمهوری و وزیر خارجه روسیه بیان شده است.

آقای تیلرسون روز چهارشنبه با پوتین دیداری دو ساعته داشت. دیداری که پیشتر اعلام شده بود به خاطر حمله موشکی آمریکا به سوریه لغو شده است.

بخش زیادی از کنفراس دو وزیر امور خارجه آمریکا و روسیه مربوط به بحران سوریه بود. وزیر خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که مسئول حمله شیمیایی چهارم آوریل در خان شیخون در استان ادلب نیروهای سوری بوده‌اند. وی در پاسخ به خبرنگاران گفت که هنوز مدرکی دال بر دخالت روسیه در این حمله وجود ندارد.

آمریکا با متهم کردن دولت اسد به انجام این حمله شیمیایی، ۵۹ موشک تام‌هاوک به پایگاه هوایی الشعیرات شلیک کرد و به دمشق درباره استفاده مجدد از سلاح‌های شیمیایی هشدار داد.

در مقابل سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، خواستار تحقیق بی‌طرفانه در مورد حمله شیمیایی به خان شیخون شد.

پس از این دیدار بود که روسیه روز چهارشنبه قطعنامه‌ ارائه شده از سوی کشورهای غربی در محکومیت حمله شیمیایی سوریه در شورای امنیت را وتو کرد.

توییت روز پنجشنبه دونالد ترامپ لحن ملایم‌تری نسبت به اظهارات روز چهارشنبه وی دارد. رییس‌جمهوری آمریکا در یک کنفرانس خبری گفته بود: «ما الان هرگز با روسیه رابطه خوبی نداریم».

رییس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه در یک مصاحبه‌ تلویزیونی با انتقاد از ولادیمیر پوتین گفت که رییس‌جمهوری روسیه از یک «فرد شیطانی» پشتیانی می‌کند. دونالد ترامپ در ادامه بشار اسد را «حیوان» خواند.

مواضع اخیر دونالد ترامپ درباره روسیه در حالی است که اف‌بی‌آی و چند کمیته کنگره آمریکا سرگرم تحقیقات درباره ارتباطات احتمالی تیم وی با روسیه هستند.

پیش از این مایکل فلین مشاور امنیت ملی کاخ سفید، به‌ خاطر تماس‌ با سفیر روسیه در دوره انتقالی، مجبور به استعفا شد.

XS
SM
MD
LG