لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۹

تونس حکم جلب همسر یاسر عرفات را صادر کرد


تونس حکم بازداشت سها عرفات همسر یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خودگرادن فلسطینی را به اتهام دست داشتن در فساد مالی لیلی طرابلسی همسر زین العابدین بن علی رئیس جمهور سابق تونس صادر کرد.

سها عرفات سال‌های زیادی را در تونس گذرانده بود و از نزدیکان همسر رئیس جمهور سابق این کشور به شمار می‌آمد.

ژانویه گذشته نخستین انقلاب بهار عرب، زین العابدین بن علی به همراه خانواده‌اش را مجبور به فرار از تونس کرد. از آن هنگام تحقیق‌ها از دارایی‌های این خانواده آغاز شد.

بن علی و لیلی طرابلسی متهم به فساد مالی هستند و تا کنون چند جلسه از محاکمه آ‌نها به صورت غیابی برگزار شده است. در یکی از پرونده‌ها دادگاه بن علی و همسرش را به اتهام سرقت و در اختیار داشتن ماد مخدر و اسلحه، محکوم کرده است.

شکری النفطی سخنگوی وزارت دادگستری تونس به خبرگزاری رویترز گفته است: «تونس حکم بازداشت بین المللی سعا عرفات را صادر کرده است. او متهم به دست داشتن در فساد مالی خانواده زین العابدین بن علی است.»

سها عرفات که در مجمع الجزایر مالت به سر می‌برد به سایت تایمز مالت گفت: «هیچ اخطاری رسمی دریافت نکرده‌ام و از صدور حکم بازداشت شوکه شدم. من قربانی نظام سابق تونس بودم و الان متهم هستم.»

عرفات همچنین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فرانسه، اتهام‌های خود را رد کرد و گفت: «تمام اتهام‌هایی که به من زده شده و رسانه‌ها منعکس کرده‌اند رد می‌کنم. من آماده هستم تمام اسنادی که در اختیار دارم را ارائه دهم. حقوقدانی تونسی را وکیل قرار دادم تا این اسناد را ارائه دهد.»

دهه هشتاد و اوایل دهه نود قرن گذشته، هنگامی که سازمان آزادی بخش فلسطین در تبعید به سر می‌برد، خانواده یاسر عرفات در تونس ساکن شدند.

پس از درگذشت این رهبر فلسطینی در سال ۲۰۰۴، همسرش تابعیت تونسی دریافت کرد.

سها عرفات همواره در کنار لیلی طرابلسی همسر بن علی دیده می‌شد. اما در سال ۲۰۰۷ پس از درگرفتن اختلاف میان این دو، بن علی دستور دستور داد تابعیت سها عرفات باطل و از تونس اخراج شود. از آن هنگام او در مجمع الجزایر مالت به سر می‌برد.

یکی از اتهام‌های همسر یاسر عرفات در تونس، دست داشتن در تاسیس مدرسه‌ای با مشارکت لیلی طرابلسی است. عرفات این اتهام را رد کرده و گفته است که در سال ۲۰۰۷ با فروختن سهم خود به اسماء محجوب یکی از نزدیکان همسر بن علی، رابطه خود را با این پروژه قطع کرده است.
XS
SM
MD
LG