لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۱

سرگردانی کاروان امدادرسانی ترکیه پشت مرزهای ایران


گزارش‌ها از رسانه‌های خبری ترکیه حاکی است که یک کاروان سی نفره امدادرسانی این کشور به همراه ۶ کانتینر و یک سگ تعلیم دیده تجسس در آنسوی گمرک «کاپی کوی» در مرز ایران و استان «وان» ترکیه از شنبه شب منتظرند تا اگر «ایران درخواست کمک کند و اجازه دهد» به کمک و امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله استان آذربایجان شرقی بروند.

خبرگزاری «هابئرلر» ترکیه از استان وان گزارش داده است که این کاروان متعلق به «سازمان شرایط اضطراری حوادث طبیعی وان» مدتی است که در مرز با ایران منتظرند، اما ایران هنوز درخواستی برای کمک نکرده است.

سازمان شرایط اضطراری حوادث طبیعی استان وان، یکی از سازمان‌های امدادرسانی پیشرفته ترکیه است که بیشترین نقش را در امدادرسانی به آسیب دیدگان زلزله‌های ۷، ۲ و ۹ ریشتری ترکیه در ماه‌های نوامبر و دسامبر ۲۰۱۱ ایفا کرد.

در همین زمینه به گزارش «سی ان ان ترک» کنسولگری ترکیه در تبریز نیز به مقام‌های ایران اعلام داشته است که این کشور در جریان زلزله‌های سال ۲۰۱۱ تجارب بسیاری کسب کرده و آماده امدادرسانی به مناطق زلزله زده استان آذربایجان شرقی است.

منیر کارال اوغلو، والی استان وان ترکیه در گفتگو با خبرگزاری «هابئرلر» گفته است که در جریان زلزله‌های سال ۲۰۱۱ ترکیه، خصوصا مناطق استان وان، اولین کشورهایی که به کمک ترکیه آمدند، یکی جمهوری آذربایجان و دیگری ایران بود.

به گفته وی، از عصر روز شنبه، زمانی که زلزله در استان آذربایجان شرقی ایران واقع شد، طی چند ساعت گروه امداد رسانی ما آماده و در مرز مستقر شد، اما تاکنون درخواستی از ایران برای کمک دریافت نکرده‌ایم و اگر ایران اجازه دهد، «فی الفور» عملیات تجسس و کمک رسانی را در مناطق زلزله زده شروع خواهیم کرد.

المان عبدالله اف، معاون وزیر خارجه جمهوری آذربایجان نیز طی گفتگو با خبرگزاری ترند، گفته است که جمهوری آذربایجان به ایران اطلاع داده است که آماده کمک رسانی به مناطق زلزله زده است.

به غیر از ترکیه و جمهوری آذربایجان، امارات متحده عربی دیگر همسایه ایران نیز ضمن همدردی با آسیب دیدگان و بازماندگان کشته شدگان زلزله آذربایجان شرقی، اعلام کرده‌اند که حاضر به کمکهای انساندوستانه به ایران هستند.


به گزارش رسانه‌های خبری ایران، ژاپن، آلمان، سنگاپور و تایوان از دیگر کشورهایی هستند که برای ارائه کمک‌های انساندوستانه به زلزله زدگان استان آذربایجان شرقی اعلام آمادگی کرده‌اند، اما پویا حاجیان مدیرکل هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایسنا گفته است که «با توجه به توانایی جمعیت هلال احمر در پوشش مناطق امدادی مناطق زلزله زده، نیازی به کمک‌های بین المللی نیست.»

محمد مصطفی نجار، وزیر کشور هم گفته است نیازی به کمک‌های خارجی نیست.

این اظهار نظر در حالی است که گزارش رسانه‌های ایران و اظهارات نمایندگان استان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی حاکی است که وضعیت منطقه پس از وقوع زلزله وخیم است و کار امدادرسانی به کندی پیش می‌رود.

در همین حال، حسن قدمی، رییس سازمان مدیریت بحران وزارت کشور ایران به خبرگزاری فارس گفته که در جریان زلزله روز شنبه ۱۱۰ روستای اهر، هریس و ورزقان خسارت دیده‌اند؛آخرین آمار کشته‌ها رمقی در حدود ۳۰۰ کشته و بیش از ۲۰۰۰ زخمی را نشان می‌دهد.

این آمار در حالی منتشر می‌شود که رضا صدیقی، فرماندار اهر، به همین خبرگزاری گفته که تعداد جان باختگان مناطق زلزله زده نزدیک به ۳۰۰ نفر است.

وی در عین حال از روند امدادرسانی انتقاد کرده و گفته که «میزان ارسال مواد غذایی و چادر به این شهرستان ناکافی است و مناطق زلزله‌زده شدیدا به چادر، آب، جیره خشک، کنسرو و آب معدنی نیاز دارند.»
XS
SM
MD
LG