لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۵

ادامه بحران اعتصاب غذای زندانیان کرد در ترکیه


بولنت آرینچ، ‌معاون نخست وزیر ترکیه
بولنت آرینچ، ‌معاون نخست وزیر ترکیه
هشت هفته پس از آغاز یکی از گسترده‌ترین حرکت‌های اعتراضی در زندان‌های ترکیه، بولنت آرینچ، ‌معاون نخست وزیر این کشور روز سه‌شنبه ۱۶ آبان پیشنهاد کرده است با تغییر قانون کرد‌ها بتوانند در دادگاه‌های آن کشور به زبان مادریشان از خود دفاع کنند.

به گزارش رویترز، این پیشنهاد آرینچ برای پایان دادن به اعتصاب غذای نزدیک به ۷۰۰ نفر از کردهای ترکیه است که ۵۷ روز پیش این حرکت اعتراضی خود را در زندان‌های این کشور آغاز کردند.

درخواست اعتصاب‌کنندگان حق تحصیل به زبان کردی و پایان دادن به حبس انفرادی عبدالله اوجالان، رهبر زندانی حزب کارگران کردستان ترکیه، پ کا کا است.

فعالان حقوق بشر ترکیه، نهادهای بین ‌لمللی و نیز انجمن پزشکان ترکیه از وضعیت جسمی اعتصاب کنندگان اظهار نگرانی کرده و گفته‌اند معترضین با خطر مرگ روبرو هستند.

به گفته انجمن پزشکان ترکیه تعدادی از اعتصاب کنندگان که تاکنون فقط با خوردن آب و شکر زنده مانده‌اند در روزهای آینده ممکن است جان خود را از دست بدهند.

رجب طیب اردوغان، ‌نخست وزیر ترکیه تاکنون در مقابل خواسته‌های معترضان نرمشی نشان نداده بود و در سخنرانی‌های قبلی خود این حرکت را نمایشی خوانده و معترضان را به همصدایی با پ کا کا متهم کرده است.

اما شماری از تحلیلگران ترک می‌گویند سخنان معاون آقای اردوغان که بعد از جلسه هیات وزیران بیان شد حاکی از آن است که دولت تصمیم گرفته با اعتصاب کنندگان به نوعی مدارا کند.
آقای آرینچ گفته است که در چند روز آینده دولت لایحه مربوط به حق استفاده از زبان مادری در دادگاههای ترکیه را به پارلمان می‌فرستد.

او همزمان با طرح این پیشنهاد از اعتصاب‌کنندگان خواست به حرکت اعتراضی خود پایان دهند و گفت پس از این آنها مسئول پیامدهای منفی چینن حرکتی خواهند بود.

اما به نوشته روزنامه‌های ترکیه به نظر نمی‌رسد که معترضان با این پیشنهاد دولت موافقت کنند. حزب دموکراسی و صلح هم که از نمایندگان کرد ترکیه تشکیل شده با این پیشنهاد موافقت نکرده و گفته می‌شود احتمالا تعداد دیگری از کردهای فعال به اعتصابیون خواهند پیوست.

روز سه شنبه هم حزب کارگران کردستان ترکیه، پ کا کا با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که به باور این حزب درصورتیکه دولت با درخواست‌های معقول معترضان موافقت کند، اعتصاب غذا ممکن است پایان یابد.

و در حالیکه اعتصاب غذای نزدیک به ۷۰۰ تن از زندانیان کرد همچنان ادامه دارد روز چهارشنبه روزنامه‌های ترکیه بار دیگر از ورود نیروهای ارتش ترکیه به خاک عراق برای نابود ساختن پایگاه‌های پ کا کا در مناطق کوهستانی شمال عراق خبر دادند.
XS
SM
MD
LG