لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۸

«کاهش ۵۵ درصدی» واردات نفت ترکیه از ایران


خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ترکیه در ماه گذشته، سپتامبر، واردات نفت از ایران را نسبت به ماه پیش آن بیش از دو برابر کاهش داده است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه ۲۱ مهرماه با استناد به یک منبع کشتیرانی و داده‌های شرکت ردیابی کشتی‌ها «آی اِی اس لیو رویترز»، یکی از بزرگ‌ترین منابع ردیابی زمان حرکت نفتکش‌ها و رسیدن آنها به بنادر، گزارش داده است که ترکیه در ماه سپتامبر بطور متوسط روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد کرده است.

بر اساس این گزارش شرکت نفت دولتی ترکیه، توپراس، در ماه گذشته دو محموله ۱۴۰ هزار تنی و یک محوله ۱۴۵ هزار تنی نفت ایران را از ترمینال نفتی «توتونچیفتلیک» ترکیه تحویل گرفته است. این محموله‌ها از بندر «سیدی کریر» مصر بارگیری شده است.

خبرگزاری رویترز ۳۰ تیرماه گزارش داده بود که ایران در بندر سیدی کریر مصر تا ۷ میلیون بشکه نفت انبار کرده و آماده فروش به مشتری‌ها با «تخفیف‌های سرسام‌آور» است. به گفته این خبرگزاری، کسانی که متولی فروش نفت بوده‌اند، شرکت‌های خصوصی گمنام از ایران بودند.

بر اساس گزارش رویترز، ترکیه در ماه ژوییه کمتر از ۵۰ هزار بشکه نفت از ایران خریده بود، اما در ماه اوت واردات نفت ایران توسط این کشور با افزایشی ناگهانی به ۲۲۱ هزار بشکه در روز رسید.

اتحادیه اروپا از اول ماه ژوئیه تحریم واردات نفت از ایران را به اجرا گذاشت و تمامی شرکت‌های اروپایی از ارائه بیمه نامه به کشتی‌های حامل نفت ایران منع شدند. شرکت‌های اروپایی بیمه نامه ۹۵ درصد از کشتی‌های جهان را پوشش می‌دهند.

ایالات متحده آمریکا نیز از ۲۸ ماه ژوئن تحریم بانک مرکزی ایران که مسئول دریافت و انتقال پول نفت صادراتی ایران است را به اجرا گذاشت. بر اساس این تحریم، شرکت‌های طرف معامله بانک مرکزی ایران احتمالا در لیست سیاه آمریکا قرار گرفته و از دسترسی به سیستم مالی آمریکا محروم شوند.

با این حال آمریکا همزمان با اجرایی کردن تحریم بانک مرکزی ایران اعلام کرد که به خاطر اینکه تمامی مشتریان نفتی ایران واردات نفت از این کشور را «بصورت چشمگیر» کاهش داده‌اند، این کشور‌ها تا پایان نیمه دوم سال جاری میلادی می‌توانند داد و ستد با بانک مرکزی ایران را ادامه دهند.

ترکیه که سال گذشته به طور متوسط روزانه ۱۸۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد، اول ماه آوریل اعلام کرد که واردات نفت از ایران را برای سال جاری تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داد.

کاهش واردات نفت ترکیه از ایران در حالی است که هفته گذشته، ۱۴ مهرماه، رستم قاسمی وزیر نفت ایران برای مذاکره مسائل انرژی میان ایران و ترکیه به آنکارا سفر کرد. آقای قاسمی یک روز قبل از سفر به ترکیه به خبرگزاری ایرنا گفته بود که در جریان سفر به ترکیه موضوع افزایش صادرات نفت ایران به ترکیه و احداث یک خط لوله نفتی نیز با مقامات آنکارا مذاکره خواهد شد.
XS
SM
MD
LG