لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۵

تیراندازی به کنسولگری آمریکا در استانبول


 کنسولگری آمریکا در استانبول
کنسولگری آمریکا در استانبول

رسانه‌های ترکیه گزارش کرده‌اند که روز دوشنبه دو مهاجم به ساختمان کنسولگری آمریکا در استانبول آتش گشودند که در پی آن نیروهای پلیس با آنها درگیر شدند.

بنا به گزارش خبرگزاری آناتولی پلیس یک نفر را در رابطه با این حمله دستگیر کرده است. جزییات بیشتری از این دستگیری منتشر نشده است.

به گزارش آسوشیتدپرس و به نقل از خبرگزاری غیردولتی دوگان ترکیه، یکی از مهاجمان زن بوده و در درگیری با پلیس زخمی شده است. برپایه این گزارش این زن هم‌اکنون در بازداشت پلیس است.

پاسگاه پلیس در استانبول
پاسگاه پلیس در استانبول

تنها ساعاتی پیش از این تیراندازی بمبی در یک پاسگاه پلیس در استانبول منفجر شده بود که در پی آن ۱۰ نفر زخمی شدند. هفت تن از این زخمی‌ها پلیس هستند. قدرت انفجار بمب به حدی بود که بخشی از ساختمان سه‌طبقه پلیس فرو ریخت. پلیس می‌گوید مهاجمان در این حمله شبانه یک خودروی بمب‌گذاری شده را نزدیک پاسگاه منفجر کردند. آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد پس از انفجار بمب در این محل تیراندازی هم رخ داده و دو مهاجم کشته شده‌اند.

این حملات مقارن است با حملات ترکیه به نیروهای پ‌کاکا و تنش این کشور با نیروهای داعش.

ماه گذشته میلادی بنا بر گزارش‌ها، ترکیه در خاک سوریه اهدافی از نیروهای حکومت اسلامی را مورد حمله قرار داد. ترکیه همچنین موافقت کرده است که ائتلاف ضد حکومت اسلامی به رهبری آمریکا از پایگاه‌های این کشور استفاده کنند.

روز یکشنبه آمریکا اعلام کرد شش جنگنده اف-۱۶ به پایگاه اینجرلیک اعزام کرده است.

حمله به نیروهای نظامی و انتظامی در جنوب شرق ترکیه

در همین حال از جنوب شرق ترکیه نیز خبر می رسد که روز دوشنبه انفجار یک مین کنارجاده‌ای در این منطقه، باعث کشته شدن چهار تن از نیروهای انتظامی ترکیه شده‌است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه به نقل از رسانه‌های داخلی ترکیه، انفجار این مین در شهرستان سیلوپی در استان کردنشین شِرناق که از استان‌های مرزی ترکیه با عراق و سوریه است رخ داده است.

رسانه‌های داخلی ترکیه مسئولیت این مین‌گذاری را به شبه‌نظامیان کُرد نسبت داده‌اند.

از سوی دیگر، در رویدادی جداگانه، ارتش ترکیه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که شبه‌نظامیان کُرد روز دوشنبه در شهرستان بیت‌الشباب استان شرناق با هدف قرار دادن یک هلی‌کوپتر ارتش، یک سرباز را کشته‌اند.

این هلی‌کوپتر پس از برخاست هدف حمله راکتی قرار گرفت و در این حادثه دست‌کم هفت سرباز دیگر نیز مجروح شدند.

ترکیه ماه گذشته طی عملیات جمع‌آوری «مظنونان به تروریسم»، ۱۳۰۰ نفر را دستگیر کرد که شامل اعضا و هواداران حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌کاکا)، نیروهای «حکومت اسلامی» (داعش سابق) و دیگر گروه‌ها می‌شدند.

XS
SM
MD
LG