لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

شورای حقوق بشر دولت سوریه را به دلیل کشتار حوله محکوم کرد


 ناوی پیلای
ناوی پیلای
شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد دولت سوریه را روز جمعه ۱۲ خرداد، به دلیل کشتار منطقه الحوله در استان حمص محکوم کرد و خواستار تحقیق در خصوص این کشتارشد.

در همین زمینه، ناوی پیلای، مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، از احتمال محاکمه نیروهای وابسته به نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه در دادگاه جنایت‌های جنگی به دلیل کشتار الحوله خبر داد.

جمعه هفته گذشته، کشتاری در منطقه الحوله روی داد که طی آن بیش از ۱۰۰ نفر کشته شدند. حدود نیمی از قربانیان کودک بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ۴۱ کشور به قطعنامه محکومیت سوریه در شورای حقوق بشر رای موافق دادند. در این شورا ۴۷ کشور عضو هستند. سه کشور از جمله روسیه و چین به این قطعنامه رای منفی دادند و نمایندگان دو کشور عضو غایب بودند.

مسئول کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد در سخنرانی خود در جلسه شورای حقوق بشر، بار دیگر خواستار ارجاع پرونده سوریه به دادگاه بین‌المللی جنایت‌های جنگی شد. او همچنین از قدرت‌های بین‌المللی خواست برای اجرای طرح صلح کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه، کمک کنند.

خانم پیلای در سخنرانی خود با اشاره به گزارش‌هایی در خصوص حمله نیروهای دولتی سوریه با سلاح‌های سنگین به منطقه الحوله و پس از آن کشته شدن بیش از ۱۰۰ نفر از مردم منطقه «به دست نیروهای لباس شخصی هوادار بشار اسد»، گفت: «این گونه اقدام‌ها به حد جنایت علیه بشریت می‌رسد و نشانه‌ای است از اینکه حملات گسترده علیه غیر نظامیان در سوریه در سایه مصونیت دولتی در سوریه صورت می‌گیرد.»

در جلسه شورای حقوق بشر، فیصل خباز حموی، نماینده سوریه در این شورا، ۶۰۰ تا ۸۰۰ «تروریست» را متهم کرد که با استفاده از سلاح‌های ساخت اسرائیل، «اقدام به اجرای کشتار الحوله با هدف شعله‌ور کردم جنگ مذهبی کردند.»

او همچنین گفت که دولت سوریه، تحقیق در خصوص کشتار الحوله را آغاز کرده و اعتراف‌های بخشی از عاملان آن به زودی از راه رسانه‌ها «برای جهانیان» پخش خواهد شد.

کلینتون: روسیه از بشار اسد پشتیبانی می‌کند

از سوی دیگر، هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا، روز جمعه گفت که موضع روسیه در خصوص بحران سوریه، در حقیقیت پشتیبانی از بشار اسد است.

او که در یک کنفرانس خبری اظهار داشت: «سخنی که به روس‌ها گفتم را تکرار می‌کنم. مواضعشان را در شورای امنیت و در دمشق با دید پشتیبانی از بقای نظام بشار اسد می‌نگرند.»

او افزود: «چنانچه روسیه- همانگونه که مسئولان این کشور می‌گویند- برای همکاری با جامعه جهانی به منظور تحول سیاسی در سوریه آماده باشد، ما هم به طور حتم برای این همکاری آماده هستیم.»

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز جمعه گفت کشورش به دولت سوریه اسلحه برای سرکوب معترضان نمی‌دهد.

این سخنان پس از آن ایراد می‌شود که گزارش‌هایی مبنی بر رسیدن محموله سلاح روسی به سوریه منتشر شده است. آمریکا هم گفته ارسال این محموله‌ها «محکومیت» می‌طلبد.

اما پوتین که در کنفرانس خبری مشترکی با آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، سخن می‌گفت، با «خطرناک» توصیف کردن وضعیت سوریه، تاکید کرد که روسیه از هیچ کدام از طرف‌ها در این کشور پشتیبانی نمی‌کند.

او ادامه داد: «روابطی قدیمی و حسنه‌ای با سوریه داریم اما از هیچدام از طرف‌ها در این کشور پشتیبانی نمی‌کنیم.»

روسیه و چین تاکنون دو قطعنامه محکومیت نظام سوریه در شورای امنیت سازمان ملل متحد را وتو کرده‌اند.

پوتین در خصوص محموله‌های اسلحه روسی به سوریه گفت: «ما سلاحی که در جنگ داخلی به کار می‌رود را به این کشور نمی‌دهیم.»

آنگلا مرکل هم در این کنفرانس خبری، وضعیت در سوریه را «فاجعه بار» توصیف کرد و گفت که او و پوتین بر سر دستیابی به راه حلی سیاسی برای بحران سوریه، به توافق رسیدند.

در تحولی دیگر، منابع مخالفان سوریه، دولت این کشور را به کشتاری جدید در منطقه القصیر در نزدیکی حمص متهم کردند. در این حادثه، دستکم ۱۲ کارگر تیرباران شدند. در مقابل رسانه‌های دولتی سوریه «تروریست»‌ها را به عنوان عاملان این کشتار معرفی کردند.
XS
SM
MD
LG