لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۷

توضیح سازمان ملل برای کنار گذاشتن ایران از کنفرانس سوریه


فرحان حق جانشین سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد می‌گوید‌ بان گی مون بر این باور بود که پیش از دعوت تهران به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه، به تفاهمی شفاهی با محمد جواد ظریف بر سر پایه‌های مذاکرات این کنفرانس رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرحان سه‌شنبه یکم بهمن در کنفرانسی خبری گفت ایران از کتبی کردن توافقات شفاهی خود سر باز زد از همین رو بان گی مون مجبور به پس گرفتن دعوت ایران به کنفرانس ژنو۲ شد.

شامگاه دوشنبه،‌ بان گی مون ۲۴ ساعت پس از آنکه دعوت ایران به کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه را اعلام کرده بود، این دعوت را پس گرفت.

ائتلاف ملی اپوزیسیون سوریه تهدید کرده بود در صورت لغو نشدن دعوت ایران، به مذاکرات بین‌المللی صلح نخواهد رفت. همچنین آمریکا بر موافقت علنی ایران با توافقات کنفرانس ژنو۱ اصرار کرد.

کنفرانس ژنو۱ سال گذشته برگزار شده بود و در آن بر سر آن بر سر تشکیل دولت یا شورای حکومتی انتقالی در سوریه با توافق دولت و مخالفان این کشور، موافقت شده بود.

فرحان حق در ادامه گفت: «تفاهم شفاهی باعث شده بود که دبیرکل سازمان ملل گمان کند که در پی آن تفاهمی مکتوب وجود خواهد داشت.»

او افزود: «ما آنچه که پیش آمد برعکس بود. ایران به مواضع گذشته خود بازگشت، مساله‌ای که باعث ناخرسندی‌ بان گی مون شد و او را بر آن داشت تا دعوت از ایران را پس بگیرد.»

پس از درخواست‌های غرب و همچنین اپوزیسیون سوریه از ایران برای پذیرش توافقات کنفرانس ژنو۱، حسین امیر عبداللهیان سخنگوی وزارت امور خارجه گفت که تهران در کنفرانس ژنو۱ حضور نداشته و نقشی در تدوین بیانیه آن نداشته است از این رو، آن را نمی‌پذیرد. او افزود که ایران بدون پیش‌شرط در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه حاضر می‌شود.

فرحان حق اظهار داشت: «طرفی که پایه‌های مذاکرات را نپذیرفته نباشد، نمی‌تواند در آن حضور داشته باشد.»

او ادامه داد: «همه طرف‌ها با مواضع مختلف، توافقات کنفرانس ژنو۱ را پذیرفته‌اند. آنچه که ما اکنون انجام می‌دهیم تلاش برای فراهم کردن زمینه‌ای به منظور مذاکره با حسن نیت است.»

شامگاه دوشنبه هم مارتن نسیرکی سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفته بود که‌ بان گی مون با محمد جواد ظریف گفت‌و‌گوهای مفصلی داشته و در آن آقای ظریف با پذیرش بیانیه کنفرانس ژنو سال ۲۰۱۲ میلادی موافقت کرده بود؛ بیانیه‌ای که بر تشکیل دولتی انتقالی در سوریه به منظور پایان دادن به جنگ داخلی در این کشور، تصریح کرده است.

پیشتر نیز مقام‌های کشورهای مختلف از جمله آمریکا از ایران خواسته بودند توافقات کنفرانس ژنو۱ را بپذیرد. روسیه، که بر پایه تفاهمش با آمریکا کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه برگزار می‌شود، بیانیه کنفرانس ژنو۱ را پذیرفته است.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، با ابراز تاسف از پس گرفته شدن این دعوت، ‌بان گی مون دبیر کل سازمان ملل متحد را به بی‌شهامتی متهم کرد.

ظریف در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا اقدام‌ بان گی مون در پس گرفتن دعوت از ایران را ناشی از فشار آمریکا و برخی گروه‌هایی که به گفته او دستشان به خون مردم سوریه آلوده است، دانست. او تاکید کرد که چنین رفتاری درشان دبیرکل سازمان ملل متحد نیست.

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه هم در نشستی خبری، گفت ایران هیچ‌گاه متقاضی شرکت در کنفرانس ژنو۲ نبوده است.

او افزود که مقام‌های ایرانی در همه مکالمه‌ها و مواضع خود، اعلام کرده بودند هیچ پیش‌شرطی را برای حضور در کنفرانس ژنو۲ نمی‌پذیرند.

شامگاه دوشنبه مارتین نسیرکی این گفته که «بان گی مون در دعوت ایران عجله کرده بود» را نپذیرفت و گفت که دبیرکل سازمان ملل متحد، با مقام‌های آمریکای و روسی در تماس بود. او تاکید کرد که واشینگتن در جریان عزم بان گی مون برای دعوت از ایران قرار داشت.
XS
SM
MD
LG