لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۵

بازگشت قایق‌های موتوری به دریاچه ارومیه


 دریاچه ارومیه فروردین ۹۵
دریاچه ارومیه فروردین ۹۵

رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه از افزایش ۲۰ سانتی متری سطح آب دریاچه ارومیه خبر داد. به‌گفته وی «بعد از چهار سال، قایق‌های موتوری در این دریاچه امکان تردد دارند».

بهزاد شیرپنجه رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه دوشنبه ۲۳ فروردین در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا گفت که از ۴ سال قبل ماموران یگان حفاظت اداره پارک ملی دریاچه ارومیه به‌جای قایق موتوری از خودروهای کمک‌دار جهت تردد به جزایر استفاده می‌کردند.

به‌گفته وی «بعد از گذشت ۴ سال دوباره مامورین یگان‌حفاظت پارک‌ ملی برای گشت و کنترل و تردد به داخل پارک ‌ملی و جزایر از قایق‌ موتوری استفاده می‌کنند».

وی اضافه کرد: «اخیرا در پی افزایش ورودی آب به دریاچه از طریق بارش‌های خوب پاییز، زمستان و بهاره و وارد شدن آب از رودخانه‌ها و رهاسازی آب سدها شاهد بالا آمدن آب دریاچه هستیم.»

رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه افزود: «امید می‌رود با ذوب‌شدن برف در ارتفاعات، ادامه بارش‌ها و روان‌شدن آب بیشتر رودخانه‌های حوضه آبریز دریاچه ‌ارومیه سطح تراز آب افزایش یابد».

۱۷ فروردین ماه سال جاری مهرنگ دوستی‌رضایی مدیر مطالعات پایه منابع آب در شرکت سهامی آب منطقه‌ای آذربایجان غربی به خبرگزاری مهر گفت که در سال آبی جاری از ۴ سد مهاباد، بوکان،

زولای سلماس و حسنلوی نقده در مجموع ۶۵۰ میلیون مترمکعب آب به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.سال آبی در ایران از پاییز آغاز می‌شود.

آقای دوستی رضایی در ادامه گفت که سطح تراز آبی دریاچه ارومیه با افزایش ۶۹ سانتیمتری نسبت به ابتدای سال آبی جاری به ۱۲۷۰ متر ۷۷ سانتی‌متر از سطح آب‌های آزاد رسید.

بهزاد شیرپنجه رئیس اداره پارک ملی دریاچه ارومیه، نیز در گفت‌وگو با ایلنا گفته است که سطح تراز آب دریاچه ‌ارومیه ۲۲ فروردین‌ماه سال‌جاری به ۱۲۷۰ متر ۸۹ سانتی‌متر رسیده است که نشان می‌دهد سطح آب دریاچه ارومیه از ۱۷ تا ۲۲ فروردین دوباره افزایش یافته است.

بر اساس گزارش سایت رسمی ستاد احیای دریاچه ارومیه، دکتر هادی بهادری، نماینده مجری طرح احیای دریاچه ارومیه ۲۱ فروردین ماه اعلام کرد که در سال زراعی آبی جاری تاکنون بیش از ۱٫۵ میلیارد مترمکعب آب از طریق حوضه آبریز به پهنه اصلی دریاچه ارومیه وارد شده است.

وی گفت که «ورود حجم آب بالای ۱٫۵ میلیارد مترمکعب آب به دریاچه ارومیه، باعث افزایش پهنه آبی این دریاچه به بیش از ۲هزار کیلومتر مربع شده و این در حالی است که در اواخر شهریور ماه سال گذشته پهنه آبی دریاچه ارومیه در حدود ۵۰۰ کیلومتر مربع بود».

XS
SM
MD
LG