لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۰

آمریکا ترور داریوش رضایی‌نژاد را محکوم کرد


ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت امور خارجه ایالات متحده آمریکا روز دوشنبه ضمن رد اتهام برخی از مقام‌های ایران مبنی بر دست داشتن واشینگتن در قتل داریوش رضایی‌نژاد، دانشجوی ایران، این ترور را محکوم کرده است. وی همچنین گفته است: «ما با خانواده این قربانی ترور ابراز همدری می‌کنیم».

عصر روز شنبه، در خیابان بنی‌هاشم تهران، داریوش‌ رضایی‌نژاد به ضرب گلوله کشته شد؛ رسانه‌ها و مقام‌های ایرانی رضایی‌نژاد را «از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه خواجه نصیر تهران» معرفی کرده‌اند.

در واکنش به این ترور، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، انگشت اتهام را به سوی آمریکا و اسرائیل نشانه گرفت و در صحن علنی مجلس گفت: : «ترور یکی از نخبگان، یک پروژه آمریکایی صهیونیستی بود که نشان داد آمریکا در آرایش مدیریت جهانی خود این اقدامات را مباح می‌داند.»

این در حالی است که در عصر همان روز حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات، اعلام کرد که نیروهای امنیتی هنوز درباره دست داشتن سرویس‌های جاسوسی خارجی در این ترور به نتیجه قطعی نرسیده‌اند.

مصلحی همچنین برخلاف برخی گزارش‌های منتشر شده اظهار داشت داریوش رضایی‌نژاد «شخصیت‌ هسته‌ای» نبوده و تصریح کرد: «نحوه ترور سرویس‌های جاسوسی نشانه‌هایی دارد؛ این مورد هنوز برای ما روشن نشده است تا بتوانیم نظر قطعی بدهیم.»

روز دوشنبه ویکتوریا نولند، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به اتهامات مطرح شده از سوی تهران با بیان اینکه آمریکا در این ترور دخالتی نداشته، با خانواده داریوش رضایی‌نژاد ابراز همدری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد: «ما واضح است که با خانواده این قربانی ابراز همدری می‌کنیم و هرگونه ترور یا حمله به یک فرد بی‌گناه را ... محکوم می‌کنیم.»

ویکتوریا نولند افزود: «این امری متدوال است که تهران غرب را برای این گونه حوادث متهم می‌کند و ما امیدواریم که تهران از این حادثه برای منحرف کردن توجه‌ها از آنچه که باید در مورد تعهدات بین‌المللی‌اش انجام دهد، استفاده نکند.»

محمد رضا نقدی، رئیس سازمان بسیج نیز، روز دوشنبه درباره ترور داریوش رضایی‌نژاد گفته بود «طراح اصلی اين جنايت فجيع، رژيم حاکم بر آمريکاست.»

محمدرضا نقدی همچنین گفت که آمریکا این اقدامات را از طریق اسرائیل انجام می‌دهد.

در دو سال گذشته سه تن از دانشمندان اتمی و فیزیک ایران هدف سوءقصد قرار گرفتند که از میان آنها مسعود عیلمحمدی و مجید شهریاری جان باختند اما فریدون عباسی دوانی که اکنون هدایت سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده دارد از سوءقصد جان سالم به در برد.

در گزارشی که خبرگزاری فارس منتشر کرده است، داریوش رضایی‌نژاد دانشجوی پیشین دانشگاه مالک اشتر، وابسته به وزارت دفاع، معرفی شده است. دانشگاهی که به ظن ارتباط آن با پروژه‌های موشکی و هسته‌ای برخی از مسئولان آن در فهرست تحریم‌های کشورهای غربی قرار دارند.
XS
SM
MD
LG