لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۳

توافق موقت بر سر بحران بودجه آمریکا


 هری رید
هری رید
رهبران سنای آمریکا چهارشنبه ۲۴ مهرماه اعلام کردند که آنها به توافقی برای خاتمه دادن به تعطیلی دولت این کشور و اجتناب از احتمال ناتوانی در پرداخت بدهی‌های دولتی رسیده‌اند.

هر دو مجلس نمایندگان و سنای آمریکا باید گام‌های لازم برای تصویب این طرح را قبل از اینکه مهلت قانونی دولت باراک اوباما برای بازپرداخت سررسید بدهی‌های دولتی در روز پنجشنبه به اتمام رسد، تصویب کنند.

در همین زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز گزارش داده است که نهایتا احزاب جمهوری‌خواه و دموکرات توافق کردند که بر تعطیلی ۱۶ روزه بخشی از دولت فدرال آمریکا خاتمه دهند.

بر اساس این گزارش، هری رید رهبر اکثریت دمکرات در سنای آمریکا به همراه میچ مک کانل رهبر طیف اقلیت جمهوری خواهان اعلام کرده‌اند که بر اساس طرح توافق شده، منابع مالی دولت باراک اوباما تا ۱۵ ژانویه و منابع بازپرداخت سررسید بدهی های دولتی تا ۷ فوریه تامین خواهد شد.

این طرح باید تا پنجشنبه به تصویب هر دو مجلس نمایندگان آمریکا برسد تا بعد از امضای ریاست جمهوری امکان افزایش سطح استقراض دولت فدرال عملی شود.

کاخ سفید با انتشار بیانیه‌ای از استقبال اوباما از طرح یاد شده خبر داد و اظهار امیدواری کرد که این لایحه به تصویب برسد.

آسوشیتدپرس می‌افزاید که شاخص‌های بازار سهام آمریکا از اواخر صبح روز جاری تا یک درصد بهبود یافته است.

برخی نمایندگان کنگره به خبرگزاری‌ها گفته‌اند که در مقابل، دولت اوباما باید موادی را در لایحه بیمه‌های اجتماعی خود بگنجاند که مانع سوء استفاده متقاضیان از یارانه‌های بیمه خواهد شد.

این توافق در ساعات آینده در مجلس سنا و نمایندگان به رای گذاشته می‌شود.

سقف بدهی‌های دولت آمریکا و افزایش آن که اکنون از مهم‌ترین دغدغه‌های سیاسی و اقتصادی در آمریکا به شمار می‌رود به رقمی ۱۶.۷ تریلیون دلاری رسیده است. پولی که دولت نیاز دارد تا بتواند بدهی‌های خود به وام‌دهندگان را بازپرداخت و امور جاری خود را اداره کند.

جیم یونگ کیم، رئیس بانک جهانی، ۲۰ مهرماه با اشاره به این موضوع و نزدیک شدن به روز تصمیم‌گیری در این مورد، آن را «نقطه‌ای بسیار خطرناک» برای جهان ارزیابی کرده بود.

یونگ‌ کیم گفته بود در صورتی که کنگره آمریکا سقف استقراض دولت را افزایش ندهد، ایالات متحده و دیگر اقتصادهای جهانی با خطر افزایش نرخ بهره و کاهش نرخ رشد روبرو خواهند شد.
XS
SM
MD
LG