لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

آمریکا: اسناد ویکی‌لیکس محرک اعتراض‌های مردم تونس نبوده است


 ۱۴ ژانویه تونس
۱۴ ژانویه تونس
ایالات متحده، روز یکشنبه، هرگونه ارتباط میان انتشار اسناد ویکی‌لیکس در مورد «فساد در تونس» و برانگیخته شدن خشم مردم این کشور در رویدادهای اخیر را بی‌مورد دانست.

فیلیپ کرولی، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز یکشنبه در توییتر خود نوشت که «مردم تونس مدت‌ها پیش از افشای گزارش‌های دیپلماتیک سفارتخانه آمریکا در تونس، از فساد، پارتی‌بازی، و بریز و بپاش‌های زین‌العابدین بن علی و خانواده‌اش آگاه بودند.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تاکید کرده است این تنها مردم تونس بودند که دست به اعتراض زدند و عاملی دیگر محرک آنها نبوده است.

در اسنادی که وب‌سایت ویکی لیکس منتشر کرده و متعلق به سفارت آمریکا در تونس است، رژیم زین‌العابدین بن علی، یک «حکومت پلیسی» معرفی شده بود.

در این گزارش‌ها همچنین به دفعات به فساد مالی خانواده بن علی و نارضایتی مردم از تورم و بیکاری اشاره شده بود.

با آغاز اعتراض‌ها در تونس که سرانجام به فرار زین‌العابدین بن‌ علی از این کشور انجامید، شماری از تحلیلگران، افشای گزارش‌های دیپلماتیک از سوی وب‌سایت ویکی‌لیکس را عاملی برای شعله‌ور شدن خشم مردم تونس ارزیابی کرده‌اند.

«مهمانی‌های مجلل و نگهداری ببر در خانه دختر بن علی»

در یکی از گزارش‌هایی که رابرت گادک، سفیر آمریکا در تونس در سال ۲۰۰۹ برای واشینگتن ارسال کرده، سفیر آمریکا درباره ضیافت شام «مجلل» داماد ثروتمند زین‌العابدین بن علی می‌نویسد.

در این گزارش سفیر آمریکا به انواع و اقسام غذاهایی که از سوی نسرین، دختر بن علی و همسرش محمد صخر الماطری، تهیه شده بود، اشاره کرده و می‌نویسد این مقدار غذا کفاف شمار زیادی مهمان را می‌داد.

رابرت گادک در این گزارش نوشته است داماد زین‌العابدین بن علی در محل اقامت خود، ببری هم به نام «پاشا» داشت که برای سفیر یادآور شیر عُدی صدام، فرزند صدام حسین در بغداد بوده است.

در این گزارش آمده است که نسرین، دختر بن علی به همراه همسرش چندین خدم و حشم دارند که در عرف تونس، یک زندگی بسیار تجملی و گران به شمار می‌رود.

سفیر آمریکا در ادامه تصریح می‌کند: «با این ثروت و رفتاری که نسرین (دختر بن‌علی) و الماطری (داماد) و دیگر اعضای خانواده بن علی دارند، روشن است که بخشی از مردم تونس از آنها خوششان نیاید یا حتی تنفر داشته باشند.»

پیش‌بینی سفیر آمریکا از به خطر افتادن موجودیت رژیم تونس

در گزارش دیگری که آن هم تاریخ ۲۰۰۹ را بر خود دارد، سفیر آمریکا، به صراحت از وضعیت بد تونس در مورد آزادی‌های سیاسی سخن گفته و رژیم این کشور را یک «حکومت پلیسی» توصیف کرده است.

سفیر آمریکا برای واشینگتن می‌نویسد آزادی بیان و اجتماعات، وضع مطلوبی ندارد و این کشور در زمینه حقوق بشر وضعیت بغرنجی دارد.

رابرت گادک می‌افزاید: «مسئله روشن است: ۲۲ سال است که در تونس یک رئیس جمهور حاکم است؛ رئیس جمهور هیچ جانشینی ندارد.»

در این گزارش دیپلماتیک همچنین سفیر آمریکا تاکید می‌کند که ارتباط زین‌العابدین بن علی و رژیمش، «با مردم تونس قطع شده است» و «هیچ مشاوره یا انتقادی داخلی یا بین‌المللی را تحمل نمی‌کنند.»

رابرت گادک تصریح می‌کند که زین‌العابدین بن علی و حکومتش «به طور فزاینده‌ای برای کنترل به پلیس روی آورده و دغدغه‌شان حفظ قدرت است.»

سفارت آمریکا همچنین برای واشینگتن توضیح می‌دهد که «فساد در حلقه درونی» حکومت رو به افزایش است و این را حتی مردم عادی تونس هم ‌می‌دانند.

به نوشته سفیر آمریکا، تونسی‌ها از لیلی طرابلسی، همسر دوم بن علی خوششان نمی‌آید و حتی از او متنفرند.

در ادامه سفیر آمریکا حتی پیش‌بینی می‌کند باتوجه به خشم فزاینده مردم از بیکاری گسترده و بی‌عدالتی‌های منطقه‌ای،‌ بقای رژیم بن علی در بلندمدت درخطر باشد.

در گزارش‌های دیپلماتیک دیگری هم که از سوی وب‌سایت ویکی‌لیکس منتشر شده، سفارت آمریکا ارزیابی‌های مشابهی از حکومت پیشین تونس داشته است.
XS
SM
MD
LG