لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۳

حمله‌های شدید علیه ترامپ


در آمریکا، دونالد ترامپ کاندیدای حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر به خاطر سخنان جنجال‌برانگیزش از جانب رقیبان، مخالفان و حتی هم‌مسلکان حزبی مورد حمله و انتقاد قرار گرفته تا جایی که یک عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان روز سه‌شنبه اعلام کرد که در انتخابات پاییز آینده به هیلاری کلینتون رای خواهد داد.

باراک اوباما رییس جمهوری دمکرات آمریکا نیز یک بار دیگر دونالد ترامپ کاندیدای حزب جمهوریخواه در انتخابات هیجدهم آبان ماه آینده را به شدت به باد انتقاد گرفت و گفت: «زمان آن فرا رسیده که رهبران حزب، آقای ترامپ را محکوم کنند و پشتیبانی از او را پس بگیرند».

آقای اوباما بامداد سه‌شنبه در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با نخست وزیر سنگاپور که به مناسبت پنجاهمین سال روابط دیپلماتیک دو کشور در واشینگتن به‌سر می‌برد، در پاسخ به پرسشی درباره سخنان جنجال‌آفرین دونالد ترامپ گفت: «بله به‌نظر من کاندیدای جمهوریخواه شایسته کسب مقام ریاست جمهوری [آمریکا] نیست؛ من این مطلب را هفته گذشته هم گفتم و او هم پی در پی آن را ثابت می‌کند».

آقای اوباما افزود: «این تصور که او خانواده‌ای را که برای این کشور فداکاری کرده حمله می‌کند و یا این واقعیت که از ساده‌ترین مسایل و بصیرت سیاسی در مورد اروپا، خاورمیانه و آسیا، بی‌بهره است، بدین معناست که او به هیچوجه آماده پذیرش چنین مسوولیتی [در مقام ریاست جمهوری آمریکا] نیست».

رییس جمهوری آمریکا با اشاره به انتقادهای مکرر از کاندیدای جمهوریخواه گفت: «این تنها عقیده من نیست. آنچه جالب توجه است انتقادهای مکرری است که از جانب جمهوریخواهان متشخص علیه گفته‌های ترامپ صورت می‌گیرد که از آن جمله‌اند [پل رایان] رییس مجلس نمایندگان، [سناتور میچ مک کانل] رییس اکثریت در سنا و جمهوریخواهان برجسته‌ای مانند [سناتور ایالت آریزونا] جان مک کین. و به باور من پرسشی که آنها باید در میان خود مطرح کنند این است که اگر شما پی در پی آنچه را که او برزبان می‌آورد، غیرقابل پذیرش می‌دانید، چرا حمایتش می کنید؟ این امر در مورد حزب شما چه معنا می‌دهد که چنین شخصی پرچمدار آن است؟»

سخنان رییس جمهور دموکرات آمریکا از کاندیدای جمهوریخواه جانشینی خود، تندترین انتقاد از آغاز مبارزات انتخاباتی در یک سال اخیر به‌شمار می‌رود.

آقای اوباما با اشاره به انتقادهای مکرر جمهوریخواهان از آقای ترامپ به مناسبت‌های گوناگون تاکید کرد که این گفته‌ها، یک اشتباه به‌دور از احساسات نیست؛ بلکه تکرار روزانه و هفتگی آن نوعی اعلام جدایی و فاصله گرفتن از سخنان ترامپ است؛ بنابراین در مقطعی آنها باید بگویند که این کسی نیست که ما بتوانیم برای مقام ریاست جمهوری حمایت کنیم حتی اگر عضوی از حزب ما باشد».

آقای اوباما افزود: «در انتخابات پیشین اگرچه سناتور مک کین (رقیب در سال ۲۰۰۸) و میت رامنی (رقیب انتخابات سال ۲۰۱۲) در برخی سیاست‌های موضع نادرستی داشتند، با این حال من هرگز در توانایی‌های آنان برای انجام وظایف ریاست جمهوری تردید نداشتم، ولی اکنون شرایط دیگری است و [در مورد دونالد ترامپ] این تنها عقیده من نیست بلکه بسیاری از جمهوریخواهان برجسته هم در این زمینه دچار تردیدند».

روزنامه «هیل» چاپ واشینگتن که مانند سایر رسانه‌های آمریکا سخنان روز سه‌شنبه رییس حمهوری آمریکا را بازتاب داده می‌گوید که انتقادهای آقای اوباما از آن رو بسیار جدی است که نه در کنوانسیون حزبی که در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی با حضور یک رییس دولت خارجی ایراد شده است.

این روزنامه اضافه کرده که بسیار نادر است که یک رییس جمهوری آمریکا از جانشین احتمالی خود این چنین تند انتقاد کند و توانایی او را برای انجام وظایف ریاست جمهوری به زیر سئوال ببرد.

در پی سخنان رییس جمهوری آمریکا دونالد ترامپ با انتشار بیانیه‌ای در مقام پاسخگویی برآمد و گفت: «اوباما و هیلاری کیلنتون به تنهایی خاورمیانه را بی‌ثبات کردند، عراق، لیبی و سوریه را تحویل داعش (گروه حکومت اسلامی) دادند و در برابر سلاخی پرسنل سفارتمان در بنغازی، بی‌اراده ماندند».

آقای ترامپ در این بیانیه اضافه کرده : «توافق اتمی با ایران این دولت را در مسیر دسیابی به سلاح هسته‌ای قرار داده و در داخل کشور هم دهها کهنه‌سرباز آمریکایی را به علت نابسامانی سیستم درمان، به کشتن داده‌اند».

در این میان ریچار هانا، عضو جمهوریخواه مجلس نمایندگان از ایالت نیویورک، روز سه‌شنبه اعلام کرد که در انتخابات هستم نوامبر (۱۸ آبانماه) آینده به دونالد ترامپ رای نخواهد داد بلکه رای او به سود هیلاری کلینتون خواهد بود.

آقای هانا نخستین عضو قانونگزار از حزب جمهوریخواه است که با انتقاد از کاندیدای رسمی حزب علیه او اعلام موضع کرده است.

XS
SM
MD
LG