لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

حملات لفظی مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی به یکدیگر


حملات متقابل میان بلندپایگان دولت‌های آمریکا و اسرائیل، بار دیگر مناسبات میان این دو کشور که یکدیگر را مهم‌ترین هم‌پیمان خود می‌نامند، به شدت متشنج کرده است.

از یکسو وزیران دفاع و راهبردی اسرائیل، وزیر خارجه آمریکا را به باد انتقادهای شدید و کم سابقه گرفته‌اند و از سوی دیگر جان کری به اسرائیل در خصوص تحریم شدن از سوی جامعه جهانی هشدار داده و سایر سخنگویان دولتی آمریکا از مقامات اسرائیل اظهار خشم کرده‌اند.

تبادل انتقادهای شدید و علنی از سوی بلندپایگان اسرائیلی و آمریکایی از روز شنبه از سرگرفته شد؛ زمانی که جان کری در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ گفت اسرائیل باید برای رسیدن به پیمان نهایی صلح با فلسطینی‌ها به برخی سازش‌ها تن در دهد چرا که وضعیت فعلی قابل دوام نیست و اگر مذاکرات این بار نیز ناکام شود، جامعه جهانی ممکن است اسرائیل را تحریم کند.

وزیر خارجه آمریکا همچنین به انتقادهای شدیدی که وزیر دفاع اسرائیل دو هفته پیش علیه او مطرح کرده بود، پاسخ داد و گفت «متوهم» کسانی هستند که می‌خواهند وضعیت غیرقابل تحمل کنونی ادامه یابد.

جان کری دو هفته پیش نیز در سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس سوییس گفت شکست مذاکرات صلح، تحریم علیه اسرائیل را در پی خواهد آورد و اقتصاد این کشور را هدف قرار خواهد داد.

ژنرال موشه یعلون وزیر دفاع اسرائیل قبلا گفته بود «خوب است که زودتر یک نوبل صلح به جان کری بدهند تا دست از سر اسرائیل بردارد» و افزوده بود که کری «متوهم» است و پیش‌نویس طرحی که برای صلح اسرائیلی- فلسطینی تنظیم کرده، نیازهای امنیتی اسرائیل را تامین نمی‌کند.

یعلون دو هفته پیش در بیانیه‌ای که عامدانه به انگلیسی منتشر شد، از جان کری پوزش خواست اما انتقادهای ماهوی خود را پس نگرفته بود.

دور جدید انتقادهای متقابل میان مقامات ارشد اسرائیل و آمریکا در حالی است که جان کری و ژنرال یعلون روز یکشنبه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با یکدیگر دیدار کردند.

اما یعلون پس از این دیدار نیز در سخنانی در واکنش به اظهارات کری که بر غیرقابل تحمل بودن ادامه وضعیت کنونی در مناسبات اسرائیل و فلسطینی‌ها تاکید کرده بود، گفت ما در همین شرایط نیز زندگی خود را اداره می کنیم و نیازی به تغییر وضع نیست.

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل نیز این بار به حمایت عملی از وزیر دفاع خود در برابر جان کری اقدام کرده است.

نتانیاهو یکشنبه سیزدهم بهمن در نشست دولت خود گفت کسی از فلسطینی‌ها انتقاد نمی‌کند و مطالبات جهانی تنها از اسرائیل است.

وزارت خارجه آمریکا یکشنبه در بیانیه‌ای در پاسخ به انتقادهای مقامات اسرائیل به آنها یادآور شد که آقای کری به عنوان یکی از سناتورهای قدیمی «کارنامه درخشانی در خدمت ۳۰ ساله به اسرائیل و تامین منافع این کشور» داشته است.

وزارت خارجه آمریکا تاکید کرد که آقای کری به عنوان سیاستمداری که همواره در کنار اسرائیل ایستاده است، هشدار داده ولی از تحریم اسرائیل حمایت نکرده است. این بیانیه از اسرائیل خواسته است حرف‌های آقای کری را تحریف نکند.

اما یووال اشتاینیتز وزیر راهبردی اسرائیل یکشنبه گفته بود اظهارات «تهاجمی» کری، اقدامی تحریک‌آمیز برای تشویق کشورها به آغاز تحریم علیه اسرائیل است.

در هفته‌های اخیر برای نخستین‌بار در ۴۶ سال اشغال کرانه باختری و شرق بیت‌المقدس(اورشلیم)، برخی از نهادهای مالی و اقتصادی کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه برخی از موسسات مالی و شرکت‌های اسرائیلی آغاز کرده‌اند.

چند موسسه مهم مالی هلند شرکت‌ها و نهادهایی در اسرائیل را که در یهودی نشین‌های کرانه باختری سرمایه‌گذاری کرده اند، تحریم کرده و سیزدهم بهمن نیز اعلام شد که کمپانی مهم خانه‌سازی اسرائیلی بنام «آفریقا- اسرائیل» و نیز بزرگ‌ترین بانک اسرائیل، «هپوعلیم» (بانک کارگران) به دلیل مشارکت در ساخت دیوار امنیتی بدور بخش‌هایی از کرانه باختری، از سوی نهادهایی در اروپا تحریم شده‌اند.

تشدید بحران در روابط دولت‌های اسرائیل و آمریکا در حالی است که گزارش خبرگزاری‌ها حاکی از آن بود که جان کری در هفته‌های آینده پیش‌نویس طرح صلح خاورمیانه را با عنوان «چارچوب توافق» به دو طرف این نزاع ارائه خواهد کرد.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است که جان کری محمود عباس رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی را هم تهدید کرده است که اگر در روند صلح نرمش نشان ندهد، به سرنوشت یاسر عرفات دچار خواهد شد.

مقامات جنبش فتح تاکید کردند که این اظهارات جان کری «خطرناک» است و فلسطینی‌ها حاضر به پذیرش این توهین‌ها نیستند.

آقای عباس یکشنبه در مصاحبه با نیویورک‌تایمز گفت نیروهای ناتو می‌توانند در اراضی کشور فلسطین به گشت‌زنی اقدام کنند و در شرق قدس (اورشلیم شرقی) و گذرگاه‌های فلسطین مستقر شوند.

مقامات اسرائیل گفته‌اند برای تامین امنیت خود نمی‌توانند به نیروهای ناتو یا هیچ کشور خارجی اطمینان کنند و لذا، نیروهای اسرائیلی باید در شرق کرانه باختری، در نقاط هم مرز با اردن، باقی بمانند.
XS
SM
MD
LG