لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

مجوز آمریکا برای تسهیل صادرات تجهیزات دارویی و پزشکی به ایران


وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه‌ای که پنجشنبه سوم مرداد منتشر شد، می‌گوید که واشینگتن فهرست صادرات اقلام بشردوستانه به ایران را گسترش داده و ساز وکار پرداخت‌های مالی برای این کالاها را تسهیل خواهد کرد.

این بیانیه می‌گوید آمریکا تاکید دارد که تحریم‌های اعمال شده علیه ایران صرفا جهت وادار کردن مقام‌های ایرانی برای عمل به تعهدات بین‌المللی خود است، نه اعمال محدودیت برای واردات اقلام بشردوستانه به ایران.

دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، تحت کنترل وزارت خزانه‌داری فهرست صادرات اقلام دارویی به ایران را بر اساس مجوزهای موجود صادرات و صادرات مجدد دارو به ایران گسترش داده و صدها تجهیزات دارویی و پزشکی را به فهرست کالاهای مجاز برای صادرات به ایران اضافه کرده است.

در میان اقلام اضافه شده به فهرست کالاهای مجاز، دستگاه‌های دیالیز و اکتروکاردیوگرافی (نوار قلب) و موج‌‌نگار‌ مغز نیز وجود دارد.

آمریکا در ماه ژوئن نیز تحریم‌های کنترل صادرات برخی تکنولوژی‌ها، مانند فروش مستقیم خدمات اینترنتی، تجهیزات و نرم افزارهای ارتباطات شخصی به ایران را تعدیل کرد، اگرچه در همان ماه آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه بخش کشتی‌سازی، کشتیرانی، خودروسازی و واحد پول ملی ایران، ریال، اعمال کرد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا در بیانیه جدید خود همچنین فهرست اقلام مجاز دیگری مانند مواد غذایی، کشاورزی،و تجهیزات پزشکی و دارویی را که شهروندان غیر آمریکایی می‌توانند به ایران صادر کنند، اعلام کرده است.

این گزارش می‌افزاید که دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه‌داری آمریکا در امور مالی و تروریسم، اعلام کرده است که به رغم ادامه فشارها و تحریم‌های مالی علیه ایران، آمریکا متعهد به تأمین امکان واردات اقلام بشردوستانه به ایران است.

بر اساس این گزارش، صادرات اقلام یاد شده به ایران بدون کسب مجوز از دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری ممکن شده است.

بر اساس این گزارش، وزارت خارجه و خزانه‌داری آمریکا در حال مذاکره با شرکت‌های دارویی و پزشکی خارجی نیز هستند که راه صادرات و پرداخت‌های مالی برای این اقلام به ایران را باز کنند.

اقلام دارویی در ایران طی یکسال گذشته هم با افزایش شدید قیمت مواجه شده است. برخی از داروهای حیاتی ساخت خارج هم در ایران به شدت کاهش یافته که به لطمات جدی و مرگ بیماران منتهی شده است.

در برخی موارد، مقام‌های ایران تحریم‌های بین‌المللی را عامل این «وضعیت بحرانی» توصیف کرده اند، به‌ ویژه اینکه نهادهای مالی بین‌المللی حاضر به نقل و انتقالات مالی خرید دارو برای ایران نیستند.

با این حال در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا تأکید شده است که با وجود تحریم بانک مرکزی، ایران، انجام مبادلات اقلام انسان‌دوستانه در چارچوب مجوزهای این نهاد، از طریق بانک مرکزی ایران مجاز خواهد بود.

به رغم مشکلاتی که محدودیت‌های و تحریم‌های نهادهای مالی در دسترسی به دارو و اقلام پزشکی ایجاد کرده است، در برخی موارد نیز سیاست‌های دولت ایران و اختصاص ارز به واردات دارو به عنوان مشکل اساسی معرفی شده است.

برای نمونه ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو در ایران یکم مرداد ماه به خبرگزاری ایسنا گفت که حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیون دلار دارو در گمرک‌های داخلی رو به فاسد شدن است.

وی افزود: «شرکت‌های واردکننده دارو، به دلیل حذف ارز مرجع، با "کمبود شدید نقدینگی" مواجه هستند و قادر به ترخیص این داروها از گمرک کشور نیستند.»

تحریم بنزین، هواپیما و قطعات آن، طلا، ریال، نقل و انتقالات بانکی و بسیاری از موارد دیگر زندگی و کسب و کار مردم ایران را به طور مستقیم یا غیر مستقیم تحت تأثیر قرار داده است.
XS
SM
MD
LG