لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۹

آمریکا بابک زنجانی را تحریم کرد


وزارت خزانه‌داری آمریکا، شامگاه پنجشنبه ۲۲ فروردین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد بابک زنجانی بازرگان ایرانی را تحریم کرده است.

وزارت خزانه‌داری اعلام کرد بابک زنجانی تاجر ایرانی و یک بانک مالزیایی و یک شبکه بین‌المللی که به عنوان پوشش انتقال میلیاردها دلار به ایران فعالیت می‌کرده‌اند، در فهرست تحریم‌های ایالات متحده آمریکا قرار گرفته‌اند.

در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است که اقدام امروز بر اساس قانونی که مربوط به گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و پشتیبانان آن است، صورت گرفته است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا می‌افزاید، با تنگ‌تر شدن حلقه تحریم‌ها، ایران به «تکنیک‌های تبهکارانه پول‌شویی» روی آورده است و پول و نفت خود را با عناوین دیگر جابجا می‌کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا همچنین شرکت نفتیران را که در سوییس ثبت است و به شرکت نفت ملی ایران تعلق دارد، با اتهام ارتباط با سپاه در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

بابک زنجانی که در ماه‌های اخیر به یک چهره جنجالی در ایران تبدیل شده، پیشتر هرگونه تخلف در مورد تحریم‌ها را رد کرده بود. وی در دسامبر سال گذشته در فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا قرار گرفته بود.

بابک زنجانی در مصاحبه با بی‌بی‌سی فارسی گفته است که وی هیچگاه نفت ایران را نفروخته و درصدد فروش سوخت(مازوت) به کشورهایی بوده که مجاز بوده است.

سایت بازتاب به تازگی نوشته است که وی چهار میلیارد دلار بابت فروش نفت به وزارت نفت بدهکار است و هنوز این پول را به ایران بازنگردانده است.

در جلسه استیضاح وزیر کار، محمود احمدی‌نژاد نواری از دیدار فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی سرپرست سازمان تامین اجتماعی پخش کرد.

در متنی که محمود احمدی‌نژاد خود در صحن علنی قرائت می‌کرد و منتسب به آن فیلم بود، فاضل لاریجانی با مرتضوی درباره فردی با نام «ز» صحبت‌ می‌کند که گفته شد این فرد بابک زنجانی بوده است.

بابک زنجانی خود گفته است که در جلسه مشترک فاضل لاریجانی و مرتضوی حضور داشته است. وی گفته است که قرار بوده شماری از شرکت‌های سازمان تامین اجتماعی را خریداری کند و گفت‌وگوی خاصی با فاضل لاریجانی نداشته و لاریجانی هم درخواستی نداشته است.

پس از آن بود که غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه و دادستان کل کشور روز ۳۰ بهمن اعلام کرد بابک زنجانی و فاضل لاریجانی در ارتباط با ویدیوی پخش شده در مجلس به دادگاه احضار شده‌اند.
XS
SM
MD
LG