لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۷

آمریکا خواستار نظارت دقیق‌تر بانک‌ها بر نقل‌وانتقال‌های مالی ایران شد


خزانه‌داری آمریکا
خزانه‌داری آمریکا
وزارت خزانه‌داری آمریکا، خواستار نظارت دقیق بانک‌های آمریکایی بر صرافی‌های خاورمیانه به منظور نظارت بر نقل‌وانتقال‌های مالی ایران شد.

وزارت خزانه‌داری آمریکا روز پنجشنبه، ۲۱ دی ماه اعلام کرد که ایران از طریق صرافی‌ها و شرکت‌های تجاری کشورهایی که مشمول تحریم آمریکا نیستند به نظام مالی آمریکا دسترسی پیدا می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، خزانه‌داری آمریکا می‌گوید نقل و انتقال‌هایی را شناسایی کرده که صاحبان اصلی آنها شرکت‌ها و افراد ایرانی بوده‌اند. به گفته خزانه‌داری آمریکا برخی از این طرف‌ها در فهرست تحریم‌های این کشور قرار داشته‌اند.

با این حال خزانه‌داری آمریکا می‌گوید نیازی نیست که بانک‌های آمریکایی حساب‌های این صرافی‌ها یا شرکت‌ها را مسدود کنند اما باید نظارت دقیق‌تری بر آنها داشته باشند.

اتحادیه اروپا و ایالات متحده، افزون بر تحریم‌های شورای امنیت، تحریم‌های یکجانبه سنگینی عیه ایران وضع کرده‌اند. غرب می‌گوید این تحریم‌ها برای وادار کردن تهران برای تغییر مسیر در برنامه هسته‌ای‌اش است.

تحریم‌های بانکی، نفتی، مواد پتروشیمی و بنزین، فلزات، صنایع نفت و گاز و کشتیرانی در فهرست تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا است.

شدت و حدت این تحریم‌ها به گونه‌ای است که غلامرضا کاتب، سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به تازگی از قول وزیر نفت گفت که صادرات نفت ایران ۴۰ درصد کاهش داشته است.

به اذعان مقام‌های ارشد غربی و از جمله فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و ویلیام هیگ وزیر خارجه بریتانیا، این تحریم‌ها بر زندگی مردم در ایران اثر گذاشته است. فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه از اثر این تحریم‌ها بر مردم ابراز تاسف کرده اما در عین حال آنها را ناگزیر دانسته است.

تحریم‌های مالی افزون بر اینکه به عنوان یک عامل خارجی از ارزش ریال کاسته، بر واردات برخی از اقلام ضروری مانند دارو نیز اثر گذاشته به طوری که سازمان ملل هم در گزارش خود در این باره ابراز نگرانی کرده است.

با تحریم صادرات فرآورده‌های نفتی به ایران که بنزین از جمله آنهاست ایران واحدهای پتروشیمی خود را به تولید بنزین اختصاص داد که برپایه گزارش‌های منتشر شده کیفیت آن بسیار پایین‌تر از بنزین‌های وارداتی است؛ به گفته شماری از کارشناسان یکی از علل اصلی آلودگی کلان‌شهرهایی نظیر تهران به همین خاطر است.
XS
SM
MD
LG