لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

واکنش مقام‌های ایرانی به قانون ویزای آمریکا


حدود دو هفته پس از تصویب قانون محدودیت ورود شهروندان ۳۸ کشور به آمریکا، مقام‌های ایرانی روز دوشنبه بار دیگر با اعتراض به این مصوبه آن را ضدایرانی خواندند.

علی شمخانی، نماینده رهبر جمهوری اسلامی و دبیر شورایعالی امنیت ملی ایران در دیدار با عمار حکیم، رییس مجلس اعلای عراق با اشاره به تصویب قانون جدید صدور ویزا از سوی آمریکا این اقدام را «مغایر با حسن نیت در برجام» عنوان کرد و گفت انجام اقداماتی از این دست باعث دامن زدن به بی‌اعتمادی می‌شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:22 0:00
لینک مستقیم


صادق آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه روز دوشنبه در جلسه مسئولان عالی قضایی گفت: «آنچه که بر همه ما واجب است هوشیاری است مخصوصا‌ً‌ دستگاه دیپلماسی کشور باید توجه داشته باشد و رصد کند رفتار آمریکایی‌ها را مخصوصا‌ً و ۵+۱ را. در هر حال مسئله برجام یک چیزی نیست که فقط از یک طرف باید رعایت شود. مجموعه اقداماتی که آمریکایی‌‌ها انجام می‌دهند به نظر مجموعه اقدامات دشمنی که ازش انتظار نمی‌رفت... چنین رفتاری است در واقع.»

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه در پاسخ به یک نماینده مجلس این سیاست آمریکا را نشانی از انفعال خواند: «تصمیماتی که کنگره آمریکا دارد می‌گیرد در کل من فکر می‌کنم آنها دچار انفعالی شده‌اند از نظر رفتار دیپلماتیک و به خاطر خروج از این انفعال آمده‌اند با یک پدیده تورم تصمیمات کودکانه می‌خواهند از انفعال خارج شوند.»

به گزارش شبکه خبر، حسین جابر انصاری سخنگوی وزارت خارجه ایران هم روز دوشنبه با اشاره به برجام گفت هنوز تغییر استراتژیک مثبتی در روابط ایران و آمریکا دیده نمی‌شود: «فضای استراتژیک بین جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا تغییر اساسی و بنیانی درش انجام نشده. حرف اساسی ما در پیش از برجام و حین برجام و پس از برجام این است که راه‌های رفته را دوباره تکرار کردن جز به بن‌بست منجر نخواهد شد.»

مقام‌های ایرانی در دو هفته گذشته مصوبه کنگره آمریکا برای محدودیت ویزا برای شهروندان ۳۸ کشور که در پنج سال گذشته به چهار کشور ایران، سوریه، سودان و عراق مسافرت کرده‌اند را مخالف با برجام خوانده‌اند. علیرضا نامور حقیقی،‌ استاد دانشگاه در کانادا با تایید این مسئله به رادیو فردا می‌گوید: «این کاری که آمریکا کرد به طور غیرمستقیم با ماده ۲۹ برجام که در حقیقت افراد متعهدند که هیچ نوع اقداماتی نکنند که برجام تحت تاثیر قرار گیرد و این تحریم جدید یک نوع مزایای برطرف شدن تحریم را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به خصوص بخش‌های اقتصادی کشورهای اروپایی که می‌خواهند به ایران سفر کنند. هرچند آقای جان کری گفته که می‌خواهیم این را برطرف کنیم. ولی این نوع تحریم جدید یک خط قرمز روی ایران می‌گذارد که بخش‌های اقتصادی را در کشورهای اروپایی با احتیاط وارد مارکت ایران خواهد کرد.»

مجید محمدی،‌ پژوهشگر و جامعه شناس در نیویورک اما مصوبه کنگره آمریکا را ناقض توافق هسته‌ای و برجام نمی‌داند: «این مصوبه اصولا‌ً ناقض برجام نیست. چون برجام هدفش رفع تحریم‌هایی بوده که علیه دولت ایران گذاشته شده بوده یا علیه برخی مقامات جمهوری اسلامی گذاشته شده بوده. از سوی دیگر تضمین‌هایی که آقای کری داده رویش می‌شود اتکا کرد چون آنجا که منافع مشروع جمهوری اسلامی مطرح باشد مثل مبادلات اقتصادی، در آن موارد مشخص است که آنگونه محدودیت‌ها تاثیری نخواهد گذاشت.»

جلیل روشندل پژوهشگر و استاد دانشگاه در آمریکا به رادیو فردا می‌گوید ایران توان مقابله با مثل به آمریکا را ندارد:«اقدامی که ایران بتواند مشابه آمریکا کند وجود ندارد. یعنی ایران که نمی‌تواند به اصطلاح صدور ویزا برای آمریکایی‌ها را تحت شرایط دیگری انجام بدهد. برعکس می‌تواند صدور ویزا را روی برگه‌های جداگانه انجام بدهد که روی پاسپورت‌ها مهر نخورد و در نتیجه اروپایی‌هایی که به ایران مسافرت می‌کنند اصلا‌ً منعکس نشود که به ایران مسافرتی داشتند روی پاسپورت‌هایشان. البته همکاری در این مورد خیلی به مسئله اطلاعات بستگی دارد و اینکه اروپایی‌ها تا چه حد بخواهند با آمریکایی‌ها همکاری کنند هم یک عامل قضیه است.»

مقام‌های ایرانی همچنین بر این نکته پافشاری می‌کنند که آمریکا خسارات و غرامت‌های ادعایی علیه ایران را از محل اموال بلوکه شده ایران می‌پردازد. در حالی‌که آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند که پرداخت این غرامت‌ها نه از محل اموال بلوکه شده ایران بلکه از محل جریمه‌های پرداختی بانک‌ها و موسسات بین‌المللی به خاطر نقض تحریم‌ها تامین می‌شود.

مجالس قانون‌گذاری در آمریکا با تصویب فصل ۲۰۳ از متن بودجه سال آینده آمریکا محدودیت‌های تازه‌ای برای شهروندان ۳۸ کشور که در ۵ سال گذشته به سوریه، عراق یا کشورهای‌ ایران و سودان که از نظر وزارت خارجه آمریکا حامی تروریسم قلمداد می‌شوند سفر کرده‌اند را تصویب کرد که با امضای آن توسط باراک اوباما به صورت قانون درآمد.

XS
SM
MD
LG