لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

ولایتی: باید با آمریکا و دیگر کشورهای ۱+۵ مذاکره دوجانبه داشت


علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهور اسلامی، ضمن حمایت از دیپلماسی هسته‌ای دولت روحانی، می‌گوید برای رسیدن به نتیجه مطلوب‌ باید با تک‌تک اعضای گروه ۱+۵ و از جمله آمریکا مذاکرات دو جانبه داشت.

ولایتی که به تازگی از سوی اکبر هاشمی رفسنجانی به ریاست مرکز تحقیقات استراتژیک منصوب شده، در یک برنامه تلویزیونی، درباره مذاکرات هسته‌ای و توافق ژنو گفت: «مبنا این است که دیپلماسی را با دیپلماسی پاسخ دهیم. اگر طرف مقابل با تدبیر و پیچیدگی عمل می‌کند ما هم باید با تدبیر و پیچیدگی عمل کنیم.»

ولایتی که برای ریاست جمهوری نیز نامزد شده بود، در مناظره‌های تلویزیونی از جمله کاندیداهایی بود که به همراه حسن روحانی از دیپلماسی هسته‌ای دولت محمود احمدی‌نژاد به شدت انتقاد کرد.

وی که حاضر نشد به نفع دیگر کاندیداها اصولگرا از صحنه کنار برود، در این مناظره‌ها در انتقاد از تیم مذاکره‌کنندگان پیشین به سرتیمی سعید جلیلی گفته بود، که آنها به جای مذاکره «خطابه» می‌خوانند و فرصت‌های پیش آمده برای توافق را از دست داده‌اند.

اکنون علی‌اکبر ولایتی می‌گوید که با مذاکره و تعامل با همه کشورهای ۱+۵ می‌توان نتیجه بهتری از مذاکرات گرفت.

ولایتی گفت: «اینکه ما در گذشته مذاکره را رد نمی کردیم، خیلی خوب بود و بنا ما همواره بر این بود که مذاکره کنیم. اما این رویه لازم است اما کافی نیست زیرا کیفیت مذاکره هم باید درست باشد.»

به گزارش ایرنا، مشاور رهبر جمهوری اسلامی تصریح کرد: «اگر با تک‌تک ۶ کشور عضو ۱+۵ تعامل نداشته باشیم و با آنها مذاکرات دو به دو نکنیم، وقتی ما یک سر میز می‌نشینیم و ۶ کشور آن سوی دیگر می‌نشینند، آنها نهایت تلاش و هماهنگی را کرده‌اند و ما هیچ کار موثری نکرده‌ایم، روش غلطی است.»

آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین به همراه آلمان، اعضای گروه موسوم به ۱+۵ هستند که چندین سال است با ایران بر سر برنامه‌ هسته‌ای‌اش به مذاکره نشسته‌اند. این مذاکرات در حدود ۱۰ سال پیشرفتی نداشت تا اینکه در سوم آذر ماه امسال طرفین توانستند به توافقی موقت دست یابند.

ولایتی در ادامه اظهار داشت: «با آمریکا هم در رابطه با مذاکرات هسته‌ای، عراق و افغانستان هم در گذشته صحبت کردیم و این بار هم گفت‌و‌گو شد و این جواز را نظام داده که مسایلی مانند عراق افغانستان و موضوع هسته‌ای می‌شود، صحبت کرد.»

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک افزود: «هر کدام از این کشوها ویژگی‌ها و منافعی دارند و ۱۰۰ درصد منافع اینها بر هم منطبق نیست ما اگر کاری کنیم که این شش کشور که در بسیاری از موارد با هم اختلاف نظر دارند بر سر مخالفت با ما به اشتراک برسند، پس در کار ما عیبی وجود دارد.»

ولایتی با انتقاد از رویکرد دیپلماتیک ایران در سال‌های گذشته گفت:«ما چه کرده‌ایم که شش کشور مختلف‌الجهت به لحاظ سیاسی و بین‌المللی در معدود مسایلی با هم به اتفاق نظر برسند که یکی از آنها مخالفت با ایران است ... دیپلماسی یعنی اینکه از اختلافات اینها استفاده کنیم.»

وی در ادامه گفت: «دولت تلاش می‌کند و مردم هم به دولت کمک کنند که بتواند از این مشکلات بیرون بیاید. در موضوع هسته‌ای هم باید به دولت کمک کرد که از عهده این کار مهم برآید.»

توافق ژنو در آذر ماه امسال در حالی حاصل شد که پیش از آن در تاریخ پنج مهر ماه باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا، با حسن روحانی همتای‌ ایرانی‌اش هنگام ترک نیویورک تلفنی صحبت کرده بود. پیش از این تلفن که در تاریخ روابط پس از انقلاب بی‌سابقه بود، محمدجواد ظریف هم با جان کری وزیر خارجه آمریکا نزدیک به نیم ساعت گفت‌وگوی دوجانبه داشت. باراک اوباما در آن هنگام، جان کری را مامور پیگیری مذاکرات هسته‌ای با ایران کرد تا اینکه در آذر ماه طرف‌ها پس دهها ساعت مذاکره به توافق موقت رسیدند.

علاوه بر دیدارهای وزیران خارجه ایران و آمریکا، تماس‌های مستقیم ایران در طول گفت‌وگوها در سطح معاونان وزارت خارجه ادامه داشته است. درعین حال، پس از افزوده شدن شماری از شرکت‌ها و افراد به فهرست‌ تحریم‌های آمریکا، ظریف در تماسی تلفنی با همتای آمریکایی خود مراتب نارضایی ایران را به اطلاع واشینگتن رساند.

کمی پیش از توافق ژنو دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، با حسن روحانی، تلفنی گفت‌وگو داشت که اقدامی کم‌سابقه است.
XS
SM
MD
LG