لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۵

کوفی عنان: در سوریه شکست خوردیم؛ ایران باید به نشست‌ها دعوت شود


کوفی عنان فرستاده ویژه سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب به سوریه به شکست خود در ماموریتش در این کشور اقرار کرد و خواستار دعوت ایران برای شرکت در نشست‌هایی شد که به منظور حل و فصل بحران سوریه برگزار می‌شود.

کوفی عنان در مصاحبه با روزنامه لوموند فرانسه گفت: «این بحران از ۱۶ ماه پیش همچنان ادامه دارد، اما فعالیت من سه ماه پیش آغاز شد. تلاش‌های بسیاری برای یافتن راه حلی سیاسی و مسالمت آمیز برای این بحران صورت گرفت. پر واضح است که ما موفق نشدیم و شاید هیچ ضمانتی برای موفقیت ما وجود نداشته باشد.»

او افزود: «اما آیا در پی بررسی راه حل‌هایی جایگزین بودیم؟ آیا گزینه‌های دیگر را برای مذاکره مطرح کردیم؟ من اینها را به شورای امنیت سازمان ملل گفتم و به این نکته اشاره کردم که این ماموریت از لحاظ زمانی بی‌انتها نیست، نقش من هم همینطور.»

کوفی عنان طرحی شامل شش بند برای حل و فصل بحران سوریه ارائه داده است که تاکنون هیچکدام از بندهای آن اجرا نشده است. آتش بس میان طرف‌های درگیر، نخستین بند آن است که مورد موافقت طرف‌های بحران قرار گرفت. ناظرانی هم برای نظارت بر حسن اجرای آتش بس به سوریه رفته‌اند. با وجود این روند خشونت‌ها در سوریه شدت گرفت.

دبیرکل سازمان ملل متحد در ادامه مصاحبه خود به اهمیت نقش روسیه که همپیمان نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه است اشاره کرد. او گفت: «روسیه صاحب نفوذ بسیار بزرگی است اما من مطمئن نیستم که تنها روسیه مسیر حوادث را مشخص می‌کند. ایران نیز یک بازیگر مهم است و باید بخشی از راه حل باشد. ایران در سوریه دارای نفوذ است و نباید نادیده‌اش گرفت.»

پیشتر هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا ایران را متهم به پشتیبانی از «عملیات وحشیانه» نظام بشار اسد علیه معترضان کرده بود. او در این زمینه گفته بود: «ایران از عملیات وحشیانه نظام بشار اسد علیه تظاهرات مسالمت آمیز پشتیبانی می‌کند. همچنین از حملات نظامی به شهرهای سوریه حمایت می‌کند.»

عنان همچنین از کشورهایی که به طور مداوم به روسیه به خاطر مواضعش در بحران سوریه حمله می‌کنند انتقاد کرد و گفت: «چرا از کشورهایی که اسلحه و پول به سوریه می‌فرستند و دارای تاثیر در این کشور هستند، سخنی نمی‌گویند؟»

روسیه و چین تا کنون دو قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در محکومیت خشونت‌های دولتی درسوریه را وتو کرده‌اند.

در مقابل برخی کشورهای عربی از جمله عربستان سعودی و قطر، بر لزوم مسلح سازی معترضان سوریه تاکید کرده‌اند.

کوفی عنان در ادامه مصاحبه خود گفت: «چین و روسیه معتقدند که در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در بحران لیبی برای حمایت از مردم این کشور، فریب خوردند. قطعنامه‌ای در شورای امنیت تصویب شد و پس از آن به عملیاتی برای سرنگونی نظام تبدیل شد.»

اشاره کوفی عنان به قطعنامه شورای امنیت است که برپایه مجوز مداخله نظامی در لیبی به منظور حمایت از غیر نظامیان این کشور در مقابل حملات نظامی نیروهای رژیم معمر قذافی داده شد.
XS
SM
MD
LG