لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۴

تاکید وستروله بر «همبستگی» آلمان با اسرائیل و «عدم پذیرش ایران هسته‌ای»


 دیدار روز یکشنبه نتانیاهو و وستروله
دیدار روز یکشنبه نتانیاهو و وستروله
گیدو وستروله وزیرخارجه آلمان در دیدارهایی با نخست وزیر و وزیردفاع اسرائیل «همبستگی» آلمان را با اسرائیل در برابر «خطراتی که این کشور را تهدید می‌کند» مورد تأکید قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، گیدو وستروله یکشنبه نوزدهم شهریور، نهم سپتامبر، در ملاقات با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در بیت‌المقدس(اورشلیم) از جمهوری اسلامی ایران خواست که با جامعه جهانی برای اثبات نیات مسالمت‌جویانه در برنامه هسته ای‌اش، همکاری و شفافیت لازم را نشان دهد.

وزیر خارجه آلمان سران ایران را فرا خواند که برای حل نزاع هسته‌ای کشورشان، «راه حل‌های اصولی» ارائه کنند و از ترفند «وقت کشی» دست بردارند.

گیدو وستروله با تأکید بر آنچه که «دوستی ویژه» کشورش و اسرائیل نامید، گفت همانگونه که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان بیان کرده است، آلمان همواره در کنار اسرائیل خواهد ایستاد.

وزیر خارجه آلمان این را نیز گفت که «پذیرش یک ایران هسته‌ای، یک گزینه نیست و تحمل نخواهد شد» و به بنیامن نتانیاهو افزود که «آلمان نیز در نگرانی‌های شما شریک است».

بنیامین نتانیاهو در ملاقات با میهمان آلمانی، از قاطعیتی که صدراعظم این کشور در حمایت از اسرائیل در برابر خطرات ناشی از ایران نشان می‌دهد، قدردانی کرد.

این در حالی است که در روزهای اخیر «فاش» شد که آنگلا مرکل در تماس تلفنی دو هفته پیش با بنیامین نتانیاهو به وی اخطار کرده است که در اندیشه حمله به سایت‌های هسته‌ای ایران نباشد.

دفتر نخست وزیری اسرائیل در برابر این خبر سکوت کرد؛ سکوتی که ناظران آن را به منزله تأیید درستی این رخداد دانستند.

وزیر خارجه آلمان یکی دیگر از مقامات بلندپایه کشورهای اروپایی است که این روز‌ها به اسرائیل رفته است.

گیدو وستروله ماه فوریه نیز گفته بود که «اروپا امکان هسته‌ای شدن ایران را از این کشور خواهد گرفت» اما نسبت به وخیم شدن تنش و مبدل شدن آن به یک برخورد نظامی هشدار داده و گفته بود که «هدف اتحادیه اروپا، جلوگیری از سقوط به وضعیت جنگی (میان اسرائیل و ایران) است».

وزیر خارجه آلمان در آن زمان این را نیز گفت که حتی مباحثات علنی در باره حلمه نظامی «خطرناک» است و موجب «تقویت رهبری ایران» می‌شود.

در همین حال، چند روز پیش از سفر جدید وزیرخارجه آلمان به اسرائیل، وزیرخارجه ایتالیا هم در سفر به اسرائیل با بلندپایگان این کشور در زمینه برنامه اتمی ایران گفت‌و‌گو کرد.

نخست وزیر و رئیس جمهوری اسرائیل از وزیرخارجه ایتالیا نیز خواستند که آن کشور از تشدید تحریم‌ها علیه ایران و برقراری «تحریم‌های فلج کننده» حمایت کند.

قرار است که در روزهای آینده نیز وزیران خارجه شماری دیگر از کشورهای مهم عضو اتحادیه اروپا با سفر به اسرائیل، با رهبران این کشور درباره ایران گفت‌و‌گو کنند.

بنیامین نتانیاهو یکشنبه در نشست هفتگی دولت خود این نظر را تکرار کرد که جامعه جهانی باید هر چه زود‌تر خطوط قرمز روشنی را برای وادار کردن سران ایران به عدول از برنامه هسته‌ای تعیین کند.

نتانیاهو گفته است که بزودی در سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد «حقایق در باره ایران» را برای جهانیان خواهد گفت.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، سخنرانی نتانیاهو یک روز پس از ایراد نطق محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد خواهد بود.

آسوشیتدپرس یکشنبه ارزیابی کرده بود که احمدی‌نژاد در نطق خود نرمش بیشتری در برابر جامعه جهانی نشان خواهد داد و بر آمادگی ایران برای تداوم مذاکرات هسته‌ای با جامعه جهانی تأکید خواهد کرد.

نخست وزیر اسرائیل می‌گوید که ایران از رهگذر مذاکرات هسته‌ای، به پیشبرد برنامه اتمی خود اقدام می‌کند.

اما اهود باراک وزیر دفاع اسرائیل یکشنبه در دیدار با وزیرخارجه آلمان، که کشورش یکی از اعضای گروه ۱+۵ در این مذاکرات با ایران است، گفت «نشست‌های هسته‌ای ایران و جامعه جهانی هیچ دستآوردی نداشته است».

وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست روزهای اخیر خود در قبرس برسر تشدید تحریم‌ها علیه ایران، به توافق اصولی رسیدند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به تحریم‌های جدیدی که اروپا در صدد برقراری آن است، گفته است که خوب است که کشورهای غربی بیش از این به فکر استفاده از این «ابزار منسوخ» نباشند.

تحریم‌های جامعه جهانی موجب شده است که صادرات نفت ایران در هفته‌های اخیر به شدت کاهش یابد؛ این امر عملی شدن بخش عمده از‌‌ همان هدفی است که نخست وزیر اسرائیل از سال‌ها پیش برای تحریم کامل نفتی ایران درخواست کرده بود.
XS
SM
MD
LG