لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۸

نکاتی درباره گرمایش زمین


 یخ‌های قطب جنوب که در حال آب شدن است
یخ‌های قطب جنوب که در حال آب شدن است

سران کشورهای مختلف جهان به زودی در پاریس گرد هم می‌آیند تا راه حلی برای کاستن از میزان گازهای گلخانه‌‌ای آلاینده هوا که دلیل اصلی گرمایش جهانی زمین به شمار می‌روند، پیدا کنند. اما چرا کره زمین گرم‌تر می‌شود؟

اثر گازهای گلخانه‌ای

آنچه که «اثر گازهای گلخانه‌ای» نامیده می‌شود، در واقع یک پدیده طبیعی است که باعث شده دمای کره زمین برای سکونت انسان مناسب باشد. یک لایه نامرئی از نیتروژن، اکسیژن و مقدار کمی دی اکسید کربن و گازهای دیگر کره زمین را احاطه کرده است. این لایه نامرئی باعث می‌شود که زمین در طول روز از گرمای خورشید نسوزد و شب‌ها یخ نزند.

اما فعالیت‌های صنعتی بشر مثل سوزاندن سوخت‌های فسیلی (نفت، بنزین، زغالسنگ و …) دی‌اکسید کربن زیادی را وارد جو کره کرده است که باعث ضخیم‌تر شدن این لایه نامرئی شده است.

منابع آلودگی

در حال حاضر میزان تولید گازهای گلخانه‌ای بیشتر از هر زمان دیگری در تاریخ بشر است. بنا به گزارش سازمان ملل متحد تنها در سال ۲۰۱۴ پنجاه و سه میلیارد تن دی اکسید کربن وارد جو کره زمین شده است و میزان آن به طرز نگران‌کننده‌ای در حال افزایش است.

سی و پنج درصد این دی‌اکسیدکربن نتیجه سوزاندن سوخت‌های فسیلی برای تولید انرژی است. کشاورزی و نابود کردن جنگل‌ها با ۲۴ درصد دومین دلیل اصلی افزایش گازهای گلخانه‌ای‌اند. صنایع سنگین و حمل و نقل و ساخت و ساز رده‌های بعدی را در اختیار دارند.

در سال ۲۰۱۱ میانگین تمرکز گازهای گلخانه‌ای در جو زمین ۴۳۰ ذره در یک میلیون (کل ذرات موجود در جو)‌ بود. این میزان در هشتصد هزار سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

زمین گرم‌تر

میانگین دمای هوای کره زمین از سال ۱۸۸۰ تا سال ۲۰۱۵ تقریبا دو درجه بیشتر شده است. اما این به این معنا نیست که همه جا به یک اندازه گرم‌تر شده است. به عنوان مثال گرما در دو قطب یا در سطح اقیانوس‌ها بسیار بیشتر شده است یا سطوح بالاتر اقیانوس‌ها در سه دهه گذشته به طرز بی‌سابقه‌ای گرم‌تر شده‌اند.

بیشترین میزان گازهای گلخانه‌ای

دانشمندان اقلیم‌شناس سازمان ملل متحد پیش‌بینی کرده‌اند که اگر میزان گازهای گلخانه‌ای سطح زمین کاهش نیابد، تا سال ۲۱۰۰ گرمای زمین چیزی بین ۳.۷ تا ۴.۸ درجه بیشتر خواهد شد. برای اینکه افزایش گرما تا زیر دو درجه باقی بماند، میزان گازهای گلخانه‌ای تولید بشر باید به میزان ۴۰ تا ۷۰ درصد آنچه در سال ۲۰۱۰ تولید کرده کاهش یابد.

کاستن این میزان گازهای آلاینده، مستلزم صرف میلیاردها دلار در روزآمد کردن سازه‌های قدیمی تولید انرژی و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های پاک مثل انرژی‌های خورشیدی یا بادی و آبی است.

XS
SM
MD
LG