لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

آغاز معاملات پایاپای ایران با هند و پاکستان؛ گندم و آرد در برابر نفت و مواد پتروشیمی


خبرگزاری های ایران گزارش داده اند که در برخی از نانوایی‌های سطح شهر تهران آرد هندی توزیع شده و همزمان گزارش شده است که ایران و پاکستان برای معاملات پایاپای مواد پتروشیمی در برابر گندم توافق کرده اند.


گزارش خبرگزاری فارس حاکی است توزیع آرد هندی در نانوایی های تهران در حالی صورت می گیرد که پیش از این قرار بود در ازای فروش نفت به هند از این کشور گندم وارد شود و مراحل تهیه آرد در کشور انجام شود چرا که در حال حاضر کارخانجات آرد ایران با ۵۰ درصد ظرفیت خود کار می‌کنند.

ایران و هند به تازگی توافق کرده بودند که به خاطر مشکلات نقل و انتقال پول، ناشی از تحریم بانک مرکزی ایران توسط اتحادیه اروپا و آمریکا، پرداخت ۴۵ درصد از پول نفت ایران به هند با روپیه انجام شود. این مبلغ برای واردات کالا از هند به ایران مورد استفاده قرار خواهد گرفت، از جمله برخی محصولات مصرفی مانند چای، برنج و گندم که ایران هر ساله از کشور هند وارد می‌کند.

برپایه گزارشی که خبرگزاری رویترز در ماه ژوئن منتشر کرد، ایران در نیمه اول سال جاری میلادی ۳ میلیون تن گندم وارد کرده و برنامه خرید دو میلیون تن گندم دیگر را نیز در دستور کار دارد.

خبرگزاریهای ایران نیز در طول دوره یاد شده از واردات ۲ میلیون تن گندم از روسیه، کانادا، آلمان، استرالیا و برزیل در ماه فوریه، ۳۰۰ هزار تن از روسیه و قزاقستان و ۱۲۰ هزار تن از آمریکا در ماه مارس، خبر داده بودند. ایران از اول سال جاری میلادی با پاکستان نیز درباره واردات ۱ میلیون تن گندم مذاکراتی داشته است که به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری مهر، دو کشور نهایتا برای معامله پایاپای یک میلیون تن گندم دربرابر کود اوره پتروشیمی به توافق رسیده‌اند.

برپایه گزارش ۱۹ آوریل سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، انتظار می‌رود که تولید گندم ایران در سال جاری نسبت به سال ۲۰۱۱ بخاطر کاهش بارندگی در مناطق کشت گندم کاهش یابد و به ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تن برسد که این رقم برابر با تولید گندم ایران در پنج سال قبل است.

بر پایه آمار فائو، ایران در سال ۲۰۱۰ حدود ۱۵ میلیون تن گندم تولید کرده بود. مصرف سالانه گندم (برای مصارف انسانی) ایران نیز انتظار می‌رود حدودا یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن بیشتر از رقم تولیدی باشد، اما گزارش‌ها حاکی است که برخی از کشاورزان محصول گندم خود را به خاطر نرخ خرید نازل گندم توسط دولت به دامداری‌ها و مرغداری‌ها می‌فروشند.

در همین زمینه خبرگزاری مهر روز یکشنبه، ۱ مرداد ماه گزارش داد که با کاهش تولید گندم، ذخایر گندم در کشور کاهش یافته است. این گزارش در ادامه تصریح کرد که خرید دولتی گندم از کشاورزان شهرستان قم در سال جاری به یک هزار تن رسیده است، در حالی که این رقم در سال گذشته ۱۷ هزار تن بود.

خبرگزاری مهر در رابطه با علت فروش گندم توسط کشاورزان به مرغداری‌ها و دامداریهای می‌نویسد که «میانگین قیمت خرید گندم توسط دولت ۴۲۰ تومان است»، بدین ترتیب، بسیاری از کشاورزان ترجیح می‌دهند که گندم خود را به جای تحویل به سیلوهای دولتی، به واسطه‌هایی بفروشند که در کنار سیلو‌ها حضور دارند و گندم را کیلویی ۲۰ تا ۳۰ تومان گران‌تر از نرخ خرید دولتی برای مرغداران و دامداران می‌خرند.

این گزارش می‌افراید که در گذشته معمولا جو به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما اکنون دامداران به خاطر ارزانی نسبی گندم، ترجیح می‌دهند که برای خوراک دام گندم خریداری کنند.

هنوز وضعیت خرید دولتی گندم در دیگر استانهای ایران به طور کامل مشخص نیست، اما خبرگزاری ایسنا امروز، یکشنبه، از قول عباس قبادی مدیر عامل شرکت بازرگانی داخلی ایران گزارش کرد که براساس آخرین اطلاعات، حجم گندم خریداری شده از کشاورزان از دو میلیون تن گذشته است و خرید گندم همچنان ادامه دارد.

بر پایه این گزارش میزان خرید گندم توسط دولت در سال جاری «کاهش جدی» داشته است. خبرگزاری ایسنا علت این کاهش جدی را وجود اختلاف ۴۵ تومانی بین قیمت خرید و فروش دولتی گندم عنوان کرده است که موجب تشویق بخش خصوصی به حضور مستقیم در عرصه خرید شده، اما اشاره‌ای به ماهیت بخش خصوصی و مقصد نهایی مصرف گندم خریداری شده توسط آنها نکرده است.
XS
SM
MD
LG