لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۳

رابطه مصرف داروهای ضدافسردگی در دوران بارداری و اوتیسم کودکان


نتایج تحقیق تازه‌ای می‌گوید که زنانی که در ماه‌های آخر بارداری از داروهای ضدافسردگی استفاده کرده‌اند، بیشتر امکان دارد که کودکان دارای اوتیسم(درخودماندگی) به‌دنیا بیاورند.

به گزارش شبکه خبری ان. بی. سی آمریکا، این تحقیق بر روی یک گروه خاص از داروی‌های ضدافسردگی (داروهای متعلق به خانواده SSRI، که شامل پروزاک،‌ زلفت و پاروکستین می‌شده‌اند)‌ انجام شده است.

دکتر آنیک برارد، از گروهی که این تحقیق را در دانشگاه مونترال کانادا به انجام رسانیده‌، می‌گوید: «استفاده از داروهای ضد افسردگی، به‌ویژه آنها که متعلق به خانواده بازدارنده‌های بازجذب سروتونین (خانواده SSRI) در دوره سه ماهه دوم و سه ماهه سوم حاملگی، ریسک اوتیسم را در کودکان افزایش می‌دهد.»

این تیم تحقیق نزدیک به صد و پنجاه هزار کودکی را در سال‌های بین ۱۹۹۸ و ۲۰۰۹ در ایالت کبک کانادا به‌دنیا آمده بودند مطالعه کرده است. آنها متوجه شدند که نزدیک به سه درصد این بچه‌ها، توسط مادرانی که داروی ضدافسردگی استفاده می‌کردند، به‌دنیا آمده‌اند. از این میان، یک درصد اوتیسم دارند. اما این کودکان، اغلب شامل کودکانِ مادرانی بودند که در سه ماهه دوم و سوم بارداری از داروی ضدافسردگی استفاده می‌کردند. تحقیقات مفصل‌تر نشان داد که این داروها اغلب متعلق به خانواده SSRI هستند و رابطه علمی شایان توجهی بین دیگر داروهای ضدافسردگی و اوتیسم کودکان وجود ندارد.

با آنکه پژوهشگران نگرانند که نتایج این تحقیق مادرانی را که داروی‌های ضدافسردگی مصرف می‌کنند، از مصرف دارو باز دارد، اما متخصصان می‌گویند که اندازه این ریسک بسیار کم است.

به گزارش نشریه ساینتیفک آمریکا، دکتر برارد عقیده دارد که «افسردگی یک مسئله جدی است که سلامت افراد را در معرض خطر قرار می‌دهد. این تحقیق نمی‌گوید که بیماری افسردگی را به حال خود رها کنیم، بلکه پیشنهاد می‌کند که در زمان بارداری به دنبال راه‌های جایگزینی برای برخی داروهای ضد افسردگی باشیم. »

دکتر اوا پرسمن، مدیر مرکز بیماری‌های زنان در دانشگاه راچستر در ایالت نیویورک، به شبکه ان بی سی می گوید که نتایج این تحقیق می‌تواند کمی نگران‌کننده باشد چراکه اگر هم این داروها اثری بر سلامت کودکان داشته باشند، میزان آن بسیار کم است. وی می‌گوید: «به طور کلی زنان باردار باید هر چه می‌توانند کمتر دارو مصرف کنند، اما گاهی بیماری افسردگی از داورها و اثرات جانبی داروها خطرناک‌تر است.»

XS
SM
MD
LG