لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

بانک جهانی: رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۷ به بالای ۵ درصد می‌رسد


بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود از چشم‌انداز اقتصاد جهانی پیش‌بینی کرده است که رشد اقتصادی ایران در سال جاری میلادی به ۵.۲ درصد خواهد رسید.

این گزارش که چهارشنبه ۲۲ دی ماه در سایت رسمی بانک جهانی منتشر شد، می‌افزاید که رشد اقتصادی ایران نسبت به پیش‌بینی گزارش قبلی این نهاد مالی که در نیمه سال ۲۰۱۶ منتشر شده بود، افزایش یافته است. ایران تنها کشور تولید‌کننده نفت منطقه است که رشد اقتصادی آن بیشتر از پیش‌بینی قبلی بانک جهانی است.

این گزارش می‌افزاید که رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۱۶ حدود ۴.۶ درصد بود و این شاخص برای سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ به ترتیب ۴.۸ درصد و ۴.۵ درصد پیش‌بینی می‌شود.

بانک جهانی رشد اقتصاد جهانی را نیز برای سال جاری ۲.۷ درصد و برای سال آینده ۲.۹ درصد پیش بینی کرده است.

علت عمده رشد اقتصادی ایران، افزایش قیمت نفت و رشد بخش کشاورزی، خودروسازی و تجارت خارجی عنوان شده است. ایران همچنین به رغم کشورهای منطقه تولیدکننده نفت در سال جاری ملزم به کاهش تولید نفت نخواهد بود.

کشورهای عضو اوپک که بیشتر آنها از کشورهای منطقه هستند، ملزم شده‌اند که از ژانویه سال جاری تا نیمه سال، تولید خود را ۱.۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند و در رقم ۳۲.۵ میلیون بشکه ثابت نگه دارند. تنها ایران هست که می‌تواند حتی مقداری تولید نفت خود را افزایش دهد تا به رقم دوران پیش از تحریم‌ها برسد.

رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به ترتیب ۴.۳ درصد و ۱.۷ درصد بود.

قیمت‌های جهانی نفت از نیمه ۲۰۱۴ از حدود ۱۰۵ دلار شروع به کاهش کرد و حتی در اوایل سال گذشته میلادی به زیر ۳۰ دلار سقوط کرد. اما تفاهم اعضای اوپک برای کاهش ۱.۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت به همراه کاهش ۵۵۸ هزار بشکه‌ای تولید نفت ۱۲ کشور غیر عضو اوپک باعث شد که قیمت‌ها دوباره افزایش یابد.

هم اکنون قیمت نفت شاخص برنت حدود ۵۴ دلار است.

این گزارش می‌افزاید که رشد اقتصادی کشورهای تولید کننده نفت انتظار می‌رود که با افزایش قیمت‌های نفت در سال آینده میلادی بهبود نسبی یابد.

XS
SM
MD
LG